Abravanel, the Blog

Jewish life and not only in Greece / Εβραϊκή ζωή και όχι μόνο στην Ελλάδα

Η Εβρέικη Φασουλάδα

Posted by Abravanel, the Blog στο 01/11/2008

Το ελληνικό εθνικό μας φαγητό παραδοσιακά έχει υπάρξει η φασολάδα. Το βιβλίο του Ηλία Πετρόπουλου «η Εθνική Φασουλάδα» ασχολείται με αυτό το πιάτο και μας δίνει την ευκαιρία να ρίξουμε μια ματιά στην εβραϊκή ζωή στην Θεσσαλονίκη πριν τον πόλεμο – μιλάει για μια εβραϊκή συνταγή που είμαι σίγουρος οτι λίγοι ξέρουν: την εβρέικη φασουλάδα, (κρατώ τον όρο του Πετρόπουλου γιατί αυτός είναι ο πρωταγωνιστής στην ιστορία μας σήμερα):

«Στο βιβλίο του Ι.Μ.Ματαράσσο Κι ομως όλοι τους δεν πέθαναν (1948) κάποιος όμηρος, ενώ αφηγείτο την τραγωδία του στα χιτλερικά στρατόπεδα θανάτου, αναφέρθηκε στο φαγητό φασόλια αλά-εβραϊκά. Ο Ματαράσσο δεν εξήγησε περί τίνος πρόκειται. Ο γιατρός Ματαράσσο ήτο μπουρζουάς και την εβρέικη φασουλάδα την έτρωγε μόνο η πλεμπάγια. Για αυτό δεν βρίσκεις αυτό το φαγητό και στο μεγάλο λεξικό του Νεχαμά. Είμαι αναγκασμένος να πληροφορήσω σχετικώς τον αναγνώστη μου…

Στην Θεσσαλονίκη υπήρχαν (ίσως και να υπάρχουν ακόμη) κάτι μεγάλα σφαγεία. Έχω πλήρη γνώση της λειτουργίας αυτών των σφαγείων (- όπου, συχνά, οδηγούσα εκεί τον περιδεή Γιώργο Ιωάννου, που, τελικώς έγραψε κι ένα κείμενο για τα χασαπάκια και τους ταμπάκηδες).

Επακολουθεί το σχίσιμο του τεράστιου ζώου στα δύο. Το σχίσιμο γίνεται με τσεκουριές. Ετσι, γύρο στο αιωρούμενο βόδι πετάγονται κοματάκια κρέας.

Η φτώχια των εβραίων της Σαλονίκης άφησε εποχή. Οι πεινασμένοι εβραίοι έφταναν στο Μπεχ-τσινάρ (όπου τα σφαγεία) είτε με τα πόδια, είτε σκαλωμαρία με το τράμ της γραμμής Βαρδάρι-Κήπος Πριγκήπων. Οι εβραίοι έκαναν αυτό το αληθινό ταξίδι, τα χαράματα, με την κρυφήν ελπίδα πως θα τους αφήσουν να μπουν στα σφαγεία, για να μάσουν από χάμω λίγα ξεσκλίδια από τα πελεκημένα κρέατα. Τα χασαπάκια (είναι όλοι τους λεβεντόπαιδα και κιμπάρηδες) τους λυπόσαντε τους φουκαράδες τους εβραίους και, όχι μόνο τους επέτρεπαν να ξεδιαλέξουν, μέσα στην ματωμένη λάσπη των τσιμεντένιων αυλακιών, τα τιποτένια κρεατάκια, αλλά τους εχάριζαν και καμιά άκρη ουράς, ή λίγα κόκαλα, ή κανά ζευγάρι αυτιά. Οι εβραίοι, οι εβραιοπούλες, μάζεβαν οτι ήταν να μάσουν και τραβάγανε για την παράγκα τους. Εκεί, όλο και θα βρισκότανε καμμιά χούφτα φασόλια, που θα είχαν κλέψει τα εβραιάκια από κάποιο μπακάλικο. Αυτό το πλιάτσικο ήταν εύκολο, γιατί οι μπακάληδες αράδιαζαν στο πεζοδρόμιο τσουβάλια με όσπρια, ή πατάτες. Η εβρέισα νοικοκυρά έβραζε τα φασόλια μαζί με τα κόκολα, τα ξεσκλίδια, τις ουρές και τα αφτιά. Αυτή, και μόνο αυτή, είναι η (απαισίας μνήμης) εβρέικη φασουλάδα. Ωστόσο, θα προσθέσω όμως οτι η εβρέικη φασουλάδα, χάρη στα μεδούλια και τα φασόλια (60% άμυλο), θα πρέπει να ήτανε δυναμωτική για τα δυστυχισμένα παιδάκια.»

Ηλίας Πετρόπουλος, «η εθνική Φασουλάδα»

Μιλώντας με θεσσαλονικιούς ανακάλυψα οτι η συγκεκριμένη ιστορία του Πετρόπουλου είναι εντυπωσιακά σωστή και όχι κάποια δική του εξήγηση. Μόνη διαφορά είναι οτι επέμεναν οτι από τα σφαγεία έπαιρναν κομματάκια από κρέας που πετάγονταν και, κυρίως, τα κόκαλα – όχι τα αυτιά ή την ουρά. Αν δεν έλιωνε το μεδούλι με το βράσιμο, χτυπούσαν το κόκαλο με το ψωμί (sic) ώστε να ανοίξει για να το βγάλουν και το έτρωγαν πάνω στο ψωμί. Επίσης χαρακτηριστικό ήταν οτι τσιγάριζαν στην αρχή τα φασόλια σχεδόν μέχρι να μαυρίσουν, (σε μερικά νοικοκυριά μετά τον πόλεμο μαζί με κρεμμύδι) – αυτά ήταν τα πραγματικά fijon ala djudia/ φιζόν αλά τζουδία που αναφέρει ο Πετρόπουλος. Πάντως λαογραφικά ενδιαφέρον βρήκα οτι όντως υπάρχουν δυο διαφορετικές συνταγές στους εβραίους που ρώτησα, μια με κρέας και λαχανικά και μια μόνο με κόκαλα – κατ’εμέ αυτό επιβεβαιώνει την ταξική διαφοροποίηση που αναφέρει ο Πετρόπουλος. Μια παρατήρηση ακόμα: η τυπική εικόνα ενός εβραίου είναι αυτή του εμπόρου και ως ένα σημείο δικαιολογημένα – ιστορίες όμως σαν και αυτή μας βοηθούν να θυμόμαστε οτι πέρα από τους Αλατίνι και Μοδιάνο η συντριπτική πλειοψηφία των εβραίων της Θεσσαλονίκης ήταν απιστευτα φτωχοί και οτι το πιο συχνό επάγγελμα ηταν αυτό του χαμάλη στο λιμάνι και του ψαρά.

Bon appetit!

52 Σχόλια to “Η Εβρέικη Φασουλάδα”

  1. εξαιρετικό ποστ..Και διαλύει ενα ευκολο στερεοτυπογια τον υποτοθεμενο »πλουτο» των Εβραιων …

    – υπήρχαν πλουσιοι -υπήρχαν και φτωχοι… και εργατες ..

    (να κανω και γώ μια παραγγελιά για τηνν εβραική εργατική ταξη στη Θεσσαλονικη ; )

  2. Servitoros said

    @Νοσφεράτος

    Δες αυτό http://www.perizitito.gr/product.php?productid=47788&page=1 ισώς να σε ενδιαφέρει;

  3. someone said

    Hliaj_Petropouloj_-_H_Eqnikh_Fasoulada_kai_h_Omeleta.pdf.tar.bz2 (6.87 MB) -> http://www.mediafire.com/?9nnfmhkcvlm

  4. plagal said

    Πολυ (παρα πολυ) ξωφαλτσα σχετικο: http://www.marxists.org/romana/audio/speeches/antisem.htm

  5. Αθήναιος said

    Tι bon appetit, cheri. Ντεν τρώγεται αυτό καρντιά μου! Διάβασα τη διαδικασία και μου ένιωσα λες και χτύπησε τη μύτη μου η αποφορά από το βραστό μεδούλι μαζί με τα τσιγαρισμένα(!) φασόλια. Η φτώχια, φτώχια αλλά και το κρεμμύδι, κρεμμύδι!

    Είναι γνωστό ότι μεγάλο μέρος της εβραϊκής κοινότητας τρεφόταν από το δημόσιο συσσίτιο. Η γιαγιά μου παντως που ανήκε σε πλούσια οικογένεια, δεν μίλαγε ποτέ για δύο πράγματα: για αυτά που είδε στο στρατόπεδο και για το ΑΘΛΙΟ φαγητό του Ισραήλ. Μόνο μια φορά, ένα βράδυ, μαγειρεύαμε μαζί και δεν ξέρω πώς άρχισε να μου λέει για τη μέρα που πάτησε το πόδι της στη Χάϊφα και την έπιασε η μπόχα της Μέσης Ανατολής( της άρεσαν ομως πολύ οι ηλιοκαμμένοι και μπρατσωμένοι άντρες που δούλευαν στα χωράφια. Εγώ την καταλαβαίνω απόλυτα σε αυτό…) και μετα το άθλιο φαγητό. «Γλύτωσα παιδί μου από τους Ναζήδες για να βρεθώ με ανθρώπους που έτρωγαν λάχανο τουρσί κι αυτό ήταν μεγάλος πόνος». :-)

  6. jjcohen said

    Αγαπητή Αθήναιος,

    Αν σου το φτιάξουν σωστά είναι πολύ νόστιμο. Εμένα μου το έφτιαχνε (όπως σε όλους τους σημερινούς Εβραίους της Ελλάδας)η γιαγιά μου στη Θεσσαλονίκη.

    «η συντριπτική πλειοψηφία των Εβραίων της Θεσσαλονίκης ήταν απίστευτα φτωχοί και ότι το πιο συχνό επάγγελμα ήταν αυτό του χαμάλη στο λιμάνι και του ψαρά».

    Απολύτως σωστό. Ειδικά όταν έφτασαν δεν ξέρω πως (μου το έλεγε η γιαγιά μου που γεννήθηκε το 1897) πρόσφυγες από την Ανατολίκή Ευρώπη.

    Το 1923 ήρθαν στην θεσσαλονίκη, από την τότε παλαιστήνι Εβραίοι, να πείσουν τους αχθοφόρους και λιμενεργάτες της Θεσσαλονίκης να πάνε στη Χάϊφα να οργανώσουν το λιμάνι.

    Μέχρι σήμερα υπάρχει στο Ισραήλ η έκφραση SABAL MI SALONIK δηλαδή αχθοφώρος από το Iσραήλ.

    Θυμάμαι στο Κιμπούτς που μεγάλωνα καθε φορά που φορτονόμουν καφάσια από ντομάτες ή άλλα λαχανικά μου λέγαν «τιμάς του αχθοφόρους της Θεσσαλονίκης».

    Ίσως λόγω τεράστιας φτώχειας το πρώτο σοσιαλιστικό/κομουνιστικό κίνημα/κόμμα ξεκίνησε από Εβραίους (Αβραάμ Μπεναρόγια)

  7. Theo said

    Πράγματι εξαιρετικό το θέμα.
    Με την τρέχουσα οικονομική κρίση η Φασουλάδα γίνεται πάλι επίκαιρη για όλους!!!
    Theo

  8. luciferidis said

    Με την τρέχουσα οικονομική κρίση η Φασουλάδα γίνεται πάλι επίκαιρη για όλους!!!

    και ειναι εξαιρετο φαγητο …Ασε που μπορει να συνενώσει Ελληνες και Εβραιους (εθνικά και Ταξικά ) σε μια Κοινωνική συμμαχία εναντιον οσων Ελληνων και Εβραιων τρωνε Αστακους και Χαβιάρι κλπ κλπ ( ωχ Θα μ’α αρχισι τωρα. .Αθήναιε, Πλάκα κάνω ..!)

  9. Abravanel said

    Θα γελάσει και το παρδαλό ΚΚΕ αν μιλήσω για την εβραϊκή εργατική τάξη. Προς το παρόν έχω τελειώσει μια σειρά αναρτήσεων, βασισμένη στο εξαίρετο βιβλίο του Δώδου και συμπληρωμένη με δικά μου στοιχεία, για την εκλογική συμπεριφορά των εβραίων της Θεσσαλονίκης. Θέλω λίγο ακόμα να το δουλέψω αλλά δεν θα αργήσει πολύ

    @ JJCohen:
    Ίσως λόγω τεράστιας φτώχειας το πρώτο σοσιαλιστικό/κομουνιστικό κίνημα/κόμμα ξεκίνησε από Εβραίους (Αβραάμ Μπεναρόγια)

    Ο κομουνισμός ξεκίνησε από πάνω και μεταδόθηκε προς τα κάτω. Η φτώχεια στη Θεσσαλονίκη οδήγησε όχι στην δημιουργία του ΣΕΚΕ και μετέπειτα ΚΚΕ αλλά στην επικράτηση του αργότερα – ας μην ξεχνάμε οτι το 70% των ψηφοφόρων του ΚΚΕ στην Θεσσαλονίκη ήταν εβραίοι.

  10. Αθήναιος said

    Χαβιάρι; Είναι αντι-οικολογικό και εγώ είμαι η εισηγήτρια της ακτιβιστικής γαστρονομίας μέσω της οποίας μπορείς να αλλάξεις τον κόσμο. Η κατασπατάληση των φυσικών πόρων και η υπεροψία προς τη Φύση ( ο αμνός σφαγιάζεται) είναι χριστιανική πρακτική. Συστήνω τη μελέτη της φιλοσοφίας των σφαγων κασέρ των Εβραίων και των Μουσουλμάνων με τις οποίες επεδείκνυαν το σεβασμό τους προς τη Φύση. Αυτό το λέει μια άθεη, μη νομίσετε πως έχω affiliation με κάποιο θρήσκευμα. Όσπρια μαγειρεύω τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα στο σπίτι αλλά προτιμώ τις φακές και τα ρεβύθια γιατί είναι πιο γκουρμέ. Ό,τι και να λέει ο κ.Κοέν και ο Αμπραβανέλ, τα περισσότερα μη σεφαραδίτικα, εβραϊκά φαγητά απλά, δεν τρώγονται. Προσωπικώς, αρνούμαι. Γιαυτό και από όλους τους Εβραίους οι σεφαραδίτες είναι και οι πιο καλοί γκόμενοι με την έννοια του μη-ενοχικού αλλά δεν θελω να το αναπτύξω για να μην κλείσει το μπλογκ το ΕΣΡ. Όταν τρως λάτκες καλέ μου, ποια γυναίκα που έχει σώας τα φρένας να σου καθίσει; (Φιλιά στους Θεσσαλονικείς που διαβάζουν σιωπηλώς! :-D )

    Σόρρυ αλλά έκαστος στο γνωστικό του αντικείμενο. :-)

  11. (τρως λάτκες καλέ μου, ποια γυναίκα που έχει σώας τα φρένας να σου καθίσει;)

    Δυστυχώς δεν βγαινουν χαμογελάκια εδώμέσα (Ηθελα να κανω ενα χαμογελάκι στον Αθηναιο μπας και ¨;)

  12. »Όσπρια μαγειρεύω τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα στο σπίτι αλλά προτιμώ τις φακές και τα ρεβύθια γιατί είναι πιο γκουρμέ.»

    τρελαινομαι για ρεβύθια…

  13. Abravanel said

    @ Αθηναίος:
    Ό,τι και να λέει ο κ.Κοέν και ο Αμπραβανέλ, τα περισσότερα μη σεφαραδίτικα, εβραϊκά φαγητά απλά, δεν τρώγονται.

    Περιμένεις εγώ τώρα να υπερασπιστώ το φαί των μασεμέχων; λολ

    Σόρρυ αλλά έκαστος στο γνωστικό του αντικείμενο. :-)

    Δώσε!

  14. jjcohen said

    Abravanel

    έτσι μπράβο έμπαινε

  15. οταν λες Δωσε εννοείς καμμια συνταγή για ρεβιθια;
    (ζητα το εσυ για εμενα δε ..δινει)

  16. Α. Ιωαννου said

    «…συμμαχία εναντιον οσων Ελληνων και Εβραιων τρωνε Αστακους και Χαβιάρι…»
    Χμμ, οπως θα ξερετε η ιστορια των διαφορων τροφων εχει αλλαξει μεσα στους αιωνες. Στην Νεα Αγγλια οι πρωτοι αποικοι που εφθασαν εκει στις αρχες του 17ου αιωνα θεωρουσαν τον αστακο και τα οστρακοειδη γενικα τροφες ακαταλληλες για πολιτισμενους ανθρωπους, τοσο που αυτα αποτελουσαν μερος της διατρτοφης των καταδικων στις φυλακες, εν ειδει τιμωριας. Το ιδιο και πολλα απο τα παραδοσιακα φαγητα της Γαλικης υπαιθρου (π.χ. ρατατουι) η του Ιταλικου Νοτου που εχουν βρει θεση στα πιο ακριβα και σικ εστιατορια.

    Αμπραβανελ η οποιος(α) αλλος(η) θελει να απαντησει: Οι Εβραιοι της Αμερικης, τουλαχιστον εκεινοι που προσεχουν αυτα τα πραγματα, περα απο το χοιρινο αποφευγουν να τρωνε και τα οστρακοειδη, του αστακου συμεριλαμβανομενου. Και δεν μιλαω μονο για εκεινους που μαγειρευουν Κοσερ και στο σπιτι τους και που προσεχουν αυτες τις λεπτομερειες και οταν τρωνε εξω, αλλα για καποιον που μπορει μεν να μην κοιταζει την ετικεττα του καθε τι που θα φαει να βεβαιωθει οτι εχει το σχετικο Κοσερ εμβλημα αλλα που θα αποφυγει να παραγγειλει χοιρινο η αστακο η στρειδια στο εστιατοριο. Οι Σεφαρδιτες Ελληνες εχουν παρομοιες απαγορευσεις για τα οστρακοειδη; Και αν ναι, το οχταποδι και τα καλαμαρια συμπεριλαμβανονται;

  17. jjcohen said

    Αγαπητέ κύριε Ιωάννου,

    Οι Εβραϊκές διατροφικές απαγορεύσει ισχύουν για τους απανταχού Εβραίους των Ελλήνων συμπεριλαμβανομένων.

    Το αν το τηρούν είναι θέμα προσωπικό. Εγώ πχ τρώω τα πάντα από χοιρινό μέχρι οστρακοειδή.

    Ναι το χταπόδι τα καλαμάρια και τα μαλάκια γενικότερα απαγορεύονται.

    Το επιτρεπτά ψάρια είναι εκείνα που έχουν λέπια και αίμα.

  18. offshore said

    @jjcohen
    Υπάρχουν ψάρια που δεν έχουν αίμα;

  19. jjcohen said

    Βεβαίως. Τα μαλάκια. Χταπόδι, καλαμάρια κλπ

  20. Αθήναιος said

    κ. Ιωάννου έχω γράψει πολλές φορές για το φαινόμενο η ένδεια ( φτώχια) του χθες να ορίζει την πολυτέλεια του σήμερα. Αυτό συμβαινει επειδή η γαστρονομία εξελίσσεται παράλληλα με την κοινωνία.

    Θυμάμαι πως ο Ντανιέλ Ρογκόβ ο οποιος γράφει στη Χααρέτς μια από τις καλύτερες στήλες γαστρονομίας, παγκοσμίως, μου είχε πει πως δέχεται απειλητικά τηλεφωνήματα από φανατικούς επειδή γράφει πόσο νόστιμα είναι τα οστακόδερμα, οι αστακοί κλπ.και προτρεπει με αυτό τον τρόπο πους πιστούς στην ακολασία. :-)

  21. » Φιλιά στους Θεσσαλονικείς που διαβάζουν σιωπηλώς! :-D »

    διαβάζουμε σιωπηλώς και μαθαίνουμε

    δράττομαι της ευκαιρίας για να ζητήσω κι εγώ μια διευκόλυνση (ρουσφέτι κοινώς, αλλά όχι επί γαστριμαργικού ζητήματος…)

    γνωρίζει κάποιος οτιδήποτε για τους εβραϊκής καταγωγής Θεσσαλονικιούς αρχιτέκτονες όπως ο Hassid Fernandez ή ο Ζακ Μοσέ;

  22. Servitoros said

    Η ελληνική βλακεία ποτέ δεν πεθαίνει. Ο ελληνικός αντισημητισμός σπάει τα κοντέρ με την Αυριανή να γίνετε από την εφημερίδα που γκρέμισε τον καραμανλισμό στην εφημερίδα που γκρέμισε τον σιωνισμό. http://assets.in.gr/dGenesis/assets/Content60/Issue/2008/11/04/16_h.jpg

  23. Η Αυριανη παρολο που τον γκερμισε εγινε Καραμανλική εφημεριδα τωρα ..Στηριζει και αυτή τον Καραμανλή

    ..Τωρα για τα αντισημιτικα της ..Για νεο μας το λές ;

  24. «Η ελληνική βλακεία ποτέ δεν πεθαίνει. Ο ελληνικός αντισημητισμός σπάει τα κοντέρ…»

    Ενώ η αγγλοσαξωνική; Η ισπανική; Η ισραηλινή; Η ιρανική; Η ρωσική; Η ολλανδική;…

    Και πόσο τελικά η δομή παραμένει η ίδια, παρόλο που αλλάζει μορφές;

    Μ-π

  25. Περι βλακειας ο λόγος;

    E ας μη χασω την ευκαιρια για λίγη διαφημιση στον Αποσπεριτη

    http://luciferidis.wordpress.com/2008/09/23/%cf%84%ce%bf-%ce%bc%cf%85%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%ba%cf%8c-%cf%8c%cf%80%ce%bb%ce%bf-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%b2%ce%bb%ce%ac%ce%ba%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%ac%ce%bb%ce%bb%ce%b5%cf%82-%ce%b9%cf%83%cf%84/

  26. Servitoros said

    @Π&Α

    Μου θυμίζεις τους μικροτσούτσουνους που λένε την έχω μικρή αλλά ο γείτονας την έχει μικρότερη.

  27. τελικά μεγαλύτερη την εχει ο ..Ομπάμα

  28. Περί φασολάδος ο λόγος Αθήναιε;

  29. Περί Βλακείας και Κακίας
    ή
    Για τη στενότατη συνάφεια Κακίας και Βλακείας
    http://nosferatos.blogspot.com/2008/07/18.html
    Συνήθως η εικόνα της Κακίας είναι συνυφασμενη με τον Μεφιστοφελή και τον Φάουστ, θεωρείται περίπου συνώνυμη της Διαβολικής εξυπνάδας …Αυτός ο μύθος καλλιεργήθηκε κατά τον 18ο αιώνα εποχή που οι θρησκευόμενοι αλλά και οι απλοϊκοί άνθρωποι έβλεπαν με τρόμο και δέος την άνοδο της επιστήμης .-Αντίθετα η εικόνα του Βλάκα συνειρμικά οδηγεί στην Αγαθοσύνη .. Γιατί ; Γιατί ο βλάκας είναι κάτι το οικείο, πολύ κοντά στην εμπειρία του λεγόμενου”μεσου ”ανθρώπου..Δεν το αισθανόμαστε ως κάτι το Απειλητικό..Ε λεμε,αυτος; καλό παιδί ..Λίγο Βλάκας βεβαία αλλά καλό παιδί ..Όμως η εμπειρία του περασμένου αιώνα θάπρεπε να μας πείσει ότι η Κακία δεν είναι παρά μια εκδοχή της Βλακείας…Πιο σωστά: Είναι η βλακεία στην έπαρση της , Η βλακεία σε όλο της το ΜεγαλείοΤι είναι η Κακία; Είναι η Βλακεία όταν Κρίνει, όταν αποφασίζει , όταν Καταδικάζει ..Κακία είναι η Βλακεία που ξετυλίγει την Σημαία της έπαρσης της

    Σχόλιο από Νοσφεράτος Ιούνιος 16, 2008

  30. Μπράβο βρε Νοσφεράτε! Το έπιασες το υπονοούμενο:

    «Τι είναι η Κακία; Είναι η Βλακεία όταν Κρίνει, όταν αποφασίζει , όταν Καταδικάζει ..Κακία είναι η Βλακεία που ξετυλίγει την Σημαία της έπαρσης της…»

    Μ-π

  31. Eλπιζω να το πιασε και αυτός που τον αφορά

  32. Με την ευκαιρια Μ- π παρατηρώ κατι γλύκες που κανεις τελευταια με …(Γαμοτι δεν μπορώ να κλεισω ματι εδώ μεσα)

  33. Servitoros said

    Ωραίες οι σάλτσες, το θέμα είναι πάντως ότι τα αμερικά media το έκαναν θέμα το εξώφυλλο της Αυριανής και οι αντιδράσεις από τις αμερικάνικες εβραϊκές οργανώσεις έχουν ξεκινήσει, οπότε ναι η ελληνική βλακεία είναι αποτελεσματική. Όταν ξεπεράσετε το κόμπλεξ του μικροτσούτσουνου φωνάξτε. Όσο για τον Π-Α με έχει καλύψει ο Γαβριηλίδης με το κείμενο του περί Ποντιακής μελαγχολίας.

  34. “Τι είναι η Κακία; Είναι η Βλακεία όταν Κρίνει, όταν αποφασίζει , όταν Καταδικάζει

    ..Κακία είναι η Βλακεία που ξετυλίγει την Σημαία της έπαρσης της…”

    Μ-π

  35. σερβιτορε 1) δεν καταλαβαινω …
    θεωρεις οτι καποιοι εδώ μέσα εγκρινουν τα αισχη της Αυριανής μήπως;

    2)»οπότε ναι η ελληνική βλακεία είναι αποτελεσματική.» τι σχεση εχει αυτο με τον Αυριανισμό;

    3)Όταν ξεπεράσετε το κόμπλεξ του μικροτσούτσουνου φωνάξτε..»
    για φασολάδες μιλάμε η για τσουτσουνες;

    τι ναι αυτά;

    4)τι σχεση εχει ο Γαβριηλίδης με την εδώ συζητηση ;

  36. και μιλώντας γενικώτερα :

    ειναι εντελώς διαφορετικό
    – το να θελει κανεις να βγαλει το αχτι του ενατιον της ελληνικής
    μιζεριας , κακομοιριάς και αρχοντωριατιάς

    – απο το να θελει να κανει κατι το καπως αποτελεσματικό εναντιον του συγκεκριμμενου Αντισημιτισμου (που προερχεται και διαχεεται απο συγκεκριμμενους οχετους)
    του Ρατσισμου κλπ

    – Φυσικά ο καθενας μπορει να βγαζει το αχτι του..

    Μονο που δεν βοηθαει…

  37. Servitoros said

    Όταν γράφω περί της ελληνικής βλακείας, χαρακτηριστικό της οποίας ο αντισημιτισμός (όπου έλλην βλάξ βάλε οποιοδήποτε έλληνα του ευρύτερου ακροδεξιού, ελληνορθόδοξου, εθνικιστικού, αριστερόπατριωτικού χώρου, πατριωτικού ΠΑΣΟΚ κτλ.) πετάγε ο Π&Α και λέει μα υπάρχουν και χειρότεροι βλάκες (μηχανισμός αντίστασης του οποιοδήποτε δεν μπορεί να ορθώσει οποιαδήποτε μορφή αυτοκριτικής, αυτό που αναφέρω ως το παράδειγμα του μικροτσούτσουνου). Οσο για τον Γαβριηλίδη εξηγεί πως άτομα σαν τον Π&Α κατέληξαν σε αυτό τον τρόπο σκέψης και δράσης.

  38. Δεν εχω διαβασει το συγκεκριμενο του Γαβριηλιδη…Ξερω οτι ειναι ακαταπονητος γραφιας … Ισως καποτε εξηγησει πως άτομα σαν αυτον (τον ιδιο) κατέληξαν σε αυτό τον τρόπο σκέψης και δράσης.

  39. Ναι είναι αλήθεια. Μας διακατέχει μια μελαγχολία…
    Και όχι η εξυπνακίστικη μαγκιά -που εύκολα από κάτω διακρίνεις την εμπάθεια και την κακεντρέχεια- και η «τσουτσουνολαγνεία»!

    Και ‘γω φαν του Γαβριηλίδη είμαι! Είναι μοναδική περίπτωση…

    Μ-π

  40. μαλλον ομως πρεπει να σταματησει αυτο …ειναι κριμα για το πολύ ενδιαφερον ποστ ..Και την φασολάδα…

  41. Servitoros said

    @Π&Α

    Οσά δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια, κοινώς όταν δεν μπορούμε να απαντήσουμε πετάμε τα κλασσικά περί εμπάθειας, κακεντρέχειας ειρωνείας και εξυπνακισμού, να σου υπενθυμίσω οτί το συγκεκριμένο κόλπο το ξεκίνησε ο Καρατζαφύρερ όπου όποιος διαφωνούσε στις αρλουμπολογίες του άρπαγε τον χαρακτηρισμό του προδότη, θολοκουλτουριάρη και πάει λέγοντας. Παρεπιπτώντος μια που έχεις κολλήσει το επίθετο αριστερός στο ονοματάκι σου δεν μας λες και την άποψη σου για τις λοιπές μειονότητες πλην των ποντίων (βλ. μετανάστες, ομοφυλόφυλους).

  42. Aθήναιε,

    συνεχίζεις με το ίδιο ύφος!

    1) Οι Πόντιοι δεν είναι μειονότητα….

    2) για τις μειονότητες έχω την ίδα ακριβώς γνωμη, που έχει και ο Abravanel

    3) Το ύφος του καρατζαφύρερ και του κακομαθημένου ασφαλίτη δεν το έφερα εγώ εδώ μεσα!

    Κοίτα και λίγο στον καθρέφτη! Καλό θα σου κάνει!

    Μ-π

  43. βρε παιδια..αδηστε μας να φαμε και μια φασουλάδα ησυχα ησυχα…

  44. Abravanel said

    @ offshore said:
    Υπάρχουν ψάρια που δεν έχουν αίμα;

    Σωστή ερώτηση: όντως η απαγόρευση ισχύει για όλα τους οργανισμούς που δεν έχουν αίμα – όπου αίμα εννοούν το κόκκινο αίμα με την αιμοσφαιρίνη μας. Και τα μαλάκια έχουν αίμα αλλά από την στιγμή που δεν φαίνεται οι αρχαίοι εβραίοι θεώρησαν οτι δεν είχαν. Γενικώς το θέμα των θρησκευτικών κανόνων στην διατροφή είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον λαογραφικά και ανθρωπολογικά.

    @ ραδάμανθυς said:
    γνωρίζει κάποιος οτιδήποτε για τους εβραϊκής καταγωγής Θεσσαλονικιούς αρχιτέκτονες όπως ο Hassid Fernandez ή ο Ζακ Μοσέ;

    Θα σε σκοτώσω – τι εκπληκτικές πληροφορίες έχεις μαζέψει;! Επιφυλάσσομαι να σε λεηλατήσω, μετά αδείας προφανώς, ανηλεώς!

    Να είμαι ειλικρινής τα ονόματα τα είχα ακουστά αλλά δεν τα ήξερα καθόλου επί του συγκεκριμένου. Οπότε έψαξα για να βρω οτι είχε χτίσει το Ολύμπιον στην Αριστοτέλους και τότε τον συνέδεσα με τον εβραίο αρχιτέκτονα που είχα ακούσει μερικές ιστορίες. Εχω την εντύπωση οτι πριν το Ολύμπιον εκεί βρίσκονταν το σχολείο της Alliance Universelle Israelite και επίσης είναι υπεύθυνος για ορισμένα κτίρια στο ΑΠΘ,(νομίζω την Θεολογική;), πέρα από αυτά που αναφέρεις. Περισσότερες αρχιτεκτονικές πληροφορίες δεν νομίζω οτι μπορώ να βρω αλλά ίσως να έχω μερικές περισσότερες πληροφορίες γενικά για αυτόν – ανέμενε. :)

    υγ. Μερικά σχόλια θα μεταφερθούν στο Trolls Nest ως flame.

  45. το σχολείο της Alliance Israelite Universelle βρισκόταν στο χώρο που σήμερα είναι χτισμένο το ξενοδοχείο Electra Palace, ακριβώς απέναντι από το Ολύμπιον. Από ότι εχω διαβάσει η αυλή του σχολείου ήταν ο μεγαλύτερος ακάλυπτος χώρος στο κέντρο της πόλης έως το 1917 και κάλυπτε το χώρο της σημερινής Πλατείας Αριστοτέλους μεταξύ Τσιμισκή και Μητροπόλως

    κάθε παρατήρηση, πληροφορία και (καλόπιστη, κακόπιστη ή άλλη) κριτική απολύτως ευπρόσδεκτη

  46. Βρήκα κάτι στου J95, που νομίζω ότι κλείνει την παρένθεση που ανοίξαμε (με τον Αθήναιο) μες στη φασολάδα τούτη:

    «Ήταν προγραμματισμένο το Ολοκαύτωμα. Πρόβα τζενεράλε υπήρξαν οι γενοκτονίες Αρμενίων και Ποντίων. Ειδικά η γεννοκτονία των Αρμενίων (θέλω τα λεφτά σου και εθνικό ξεκαθάρισμα γιατί φιάχνω καινούριο κράτος), σχεδιάστηκε και με βοήθεια Γερμανών συμβούλων, άμα λάχει….»

    http://blog.dontkissthefrog.net/2005/01/28/%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%BF-%CE%B5%CE%BB%CE%AD%CE%B3%CF%87%CE%BF%CF%85/

  47. Kurt Vile said

    Someone, λείπουν οι σελίδες 12-13 ;)

  48. Abravanel said

    @ kurt said:
    Αποτελεί σιωνιστική πλεκτάνη! Εγώ έχω ένα διαφορετικό σκανάρισμα στην διάθεση μου αλλά τεχνικά προβλήματα με εμποδίζουν από το να το ανεβάσω, συν οτι θα ήταν και παράνομο. :)

    @ Ποντος και Αριστερά said:
    Παρεμπιπτόντως η συγκεκριμένη ανάρτηση του j95 είναι από τις καλύτερα διατυπωμένες απόψεις που είχα διαβάσει ποτέ – κάποια στιγμή θα την αναδημοσιεύσω όταν οι καιροί θα είναι πιο ήρεμοι.

  49. ΧΑΡΟΥΛΑ said

    ΚΑΛΗ Η ΦΑΣΟΛΑΔΑ ΑΜΑ ΕΧΕΙ ΚΡΥΟ..ΠΑΝΤΟΣ ΟΤΑΝ ΜΕ ΚΟΒΕΙ Η ΠΕΙΝΑ ΤΡΩΩ ΤΑ ΠΑΝΤΑ.

  50. ΧΑΡΟΥΛΑ said

    ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ Η ΑΥΡΙΑΝΗ ΠΑΛΙΑ ΤΑ ΕΠΑΙΡΝΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΤΡΕΑ ΤΩΡΑ ΤΑ ΠΑΙΡΝΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΕΞΙΑ,ΤΙ ΑΣΧΟΛΙΣΤΕ ΜΕ ΒΛΑΚΕΙΕΣ?ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΜΙΛΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΙΝΙ.

  51. ΧΑΡΟΥΛΑ said

    Καλησπερα σε ολους.Θα ηθελα να σχολιασω,σε σχεση την ταφη&την εκταφη.Οι ισραηλιτες δεν ξεθαβουν τους,νεκρους τους και ειναι σωστο.Ετσι καναμε και εμεις οι χριστιανοι,απο τους πρωτους αιωνες μεχρι,την αλλαγη,που ακολουθησαμε το γρηγοριανο ημερολογιο,το 1922.ΑΥΤΟ,αλλαξε γιατι πλεον δεν χωραγαν τα νεκροταφια,και φυσικα βγηκε και κερδος,απο αυτη την αλλαγη.Επισεις αυτο που κανουμε,οταν φυγει καποιος/α,του βαζουμε,νομισματα στα ματια η στα χερια,για να πληρωσει τον βαρκαρη να τον\την περασει απεναντι.Αυτο ειναι απο τους αρχαιους προγονους μας.Ολα τα υπολοιπα εναι ιδια,το κλεισιμο των ματιων,και διπλα του\της,παιδια,εγγονια,ο τελαιυταιος ασπασμος.χαρουλα

  52. Abravanel said

    Από τον ίδιο τον Πετρόπουλο:

Leave a reply - Σχολιάστε νηφάλια

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: