Abravanel, the Blog

Jewish life and not only in Greece / Εβραϊκή ζωή και όχι μόνο στην Ελλάδα

Μια συναγωγή στην Αρχαία Αγορά / A synagogue in the Ancient Agora

Posted by Abravanel, the Blog στο 03/06/2009

Ελληνικά

Δεν υπάρχουν πολλά αξιοθέατα εβραϊκού ενδιαφέροντος στην Αθήνα, συγκρινόμενη με την Θεσσαλονίκη αλλά μερικές φορές τυχαίνουν μερικές απρόσμενες ανακαλύψεις στα πιο απρόσμενα μέρη. Ήμουν τυχερός να κάνω μια τέτοια ανακάλυψη καθώς περπατούσα στην Αρχαία Αγορά και τυχαίως διαπιστώνοντας οτι ένα κτίριο, κατά τη διάρκεια της ζωής του, είχε χρησιμεύσει και ως συναγωγή.overview

Στην πινακίδα διαβάζουμε οτι το κτίριο αρχικά υπήρξε το Μητρώο όπου φυλάσσονταν τα δημόσια έγγραφα της πόλης και είχε χτιστεί γύρω στο 150 π.κ.ε. Διαβάζουμε οτι το κτίριο καταστράφηκε το 267 μ.κ.ε. και αργότερα τμήματα του χρησιμοποιήθηκαν ως ταβέρνα, εβραϊκή συναγωγή και ελαιοτριβείο μέχρι την εγκατάλειψη του στους βυζαντινούς χρόνους. Μπορείτε να το δείτε στην φωτογραφία ενώ πιο πίσω φαίνεται ο ναός του Ηφαίστου.

arxaia_menoraΓυρνώντας πίσω στο σπίτι έψαξα αλλά δεν μπόρεσα να βρω την αρχαιολογική μελέτη πάνω στην οποία βασίστηκε η υπόθεση αυτή, αν και όπως ανακάλυψα πρόσφατα, υπάρχουν πολλά αρχαία εβραϊκά μνημεία στην Ελλάδα τα οποία δεν ήξερα και δεν εντοπίζονται online. Η μόνη σίγουρη πληροφορία, που γνωρίζω εγώ, για την υπόθεσης της χρήσης ως συναγωγή ήταν η εύρεση ενός μαρμάρινου κομματιού, (αυτό στην φωτογραφία δεξιά). Το συγκεκριμένο θραύσμα απεικονίζει μια επτάφωτη λυχνία που ονομάζεται μενορά και ένα συγκεκριμένο φυτό, (λουλάβ), τα οποία αποτελούν μέρος της κλασσικής εβραϊκής εικονογραφίας της εποχής και μάλλον ανήκει στον 3ο αιώνα.

Στην σειρά «Βόλτες στην Αθήνα» επίσης:

Η συνοικία του Γιουσουρούμ

English

Not many sites of jewish interest exist in Athens, compared to Thessaloniki but sometimes one gets unexpected finds in the most unexpected places. I was able to make such a find while strolling along the Ancient Agora of Athens and casually discovering that one the buildings had served, at some part of it’s life, as a synagogue.

sign

The building originally housed the Mitroon, the city’s public documents keeping authority and was built around 150 BCE. The tourist sign tells us that the building was eventually raided and destroyed in 267 CE and later on parts of it served as a tavern, a jewish synagogue and an oil-press until the building was deserted in the byzantine era. You can see it in the photo, while the larger temple behind it is the Temple of Ephestus which I’m kind fond of.

Going back to a computer I didn’t find any archeological paper that deals with the subject although admittedly, as I recently found out, there are a lot of ancient jewish monuments in Greece that I was not aware of. The only information I was able to find documenting it’s use as a synagogue is the discovery of a small marble piece, (you can see it on the right above). This fragment depicts a menorah and a specific plant, (lulav), which are part of the classic jewish iconography of the era; presumably it dates around the 3rd century CE.

In the «Visiting Athens» series:

The Yousouroum neighbourhood

17 Σχόλια προς “Μια συναγωγή στην Αρχαία Αγορά / A synagogue in the Ancient Agora”

  1. harrysmatic said

    Δεν καταλαβαινεις οτι με την αρχαιοπληξια παιζεις το παιχνιδι του ελληνισμου/μυθολογικου φασισμου…?

    Τι θες να πεις με το αρθρο ?

    Αρχαιοι οι Εβραιοι, αρχαιοι & οι…» ελληνες » ?

    Μονο που οι » Αθηναιοι » ειναι γνωστοι Αλβανοι του 17αι…

    Κατω απ’τη Λαμια,ειναι Αλβανια,που λενε & οι ΜΠΑΟΚτζηδες…

    Οι Εβραιοι ειναι αρχαιοι,αλλα…ετσι οπως πανε με τους μικτους γαμους με γκοημ,θα σβησουν σε 100 χρονια…

    Εαλω το Ισραηλ…

  2. Abravanel said

    Αποτελεί την πρώτη ανάρτηση που αναφέρεται στον μύθο οτι οι εβραίοι είναι φιλοξενούμενοι στην Ελλάδα και ήρθαν «μόλις» το 1492 – θα ακολουθήσουν άλλες δυο.

    Οσο για τις επιμειξίες να υπενθυμίσω οτι στην εβραϊκή θρησκεία η γυναίκα που «άρχισε» την γενιά του Δαυίδ, δηλαδή των βασιλέων του αρχαίου Ισραήλ και μελλοντικά του Μεσσία, ήταν μια μη-εβραία: η μωαβίτισσα Ρουθ.

  3. harrysmatic said

    Η εξαιρεση δεν πρεπει να ακυρωνει τον κανονα…

    Εκτός αν υποθεσουμε οτι καθε Εβραιος που παιρνει γκοημ & αντιστροφα,φιλοδοξει να βγαλει…νεο Δαβιδ…

    Αντι για Δαβιδ ομως ,συνηθως βγαινει…Εβερτ…

  4. theo said

    In the Table of Nations in Genesis 10.1-32, which lists the descendants of Noah and the nations they founded, the Greeks appear under the name «Yavan,» who is a son of Yaphet. Yavan is parallel with the Greek word, «Ionia,» the Greek region of Asia Minor; «Yaphet» is parallel with the Greek word, «Iapetus,» who is the mythological father of Prometheus in Greek legend.

  5. theo said

    Ο ζων απόγονος Μωυσής Γιουσουρούμ είπε ότι ο Εβραίος παππούς του ήλθε στην Αθήνα το 1863
    από την Σμύρνη και εγκαταστάθηκε στο Μοναστηράκι σαν παλαιοπώλης.
    Ήταν τόσο τίμιος και μπεσαλής, που οι Αθηναίοι τον λάτρεψαν και προς τιμήν του ονόμασαν ολόκληρη την περιοχή Γιουσουρούμ.

  6. harrysmatic said

    Τι σημαινει Γιουσουρουμ στην εβραικη ?

  7. stavroula said

    Heeeey!
    Welcome back:)

    To ar8ro einai endeiaferon opws panta. Eixa lavei ena vivlio apo dikous mou pou mou esteilan
    apo Ellada (olo k lamvanw souvenir)…me titlo «Museums of Athens» k fusika anaferetai k sto
    Evraiko. Me thn prwth eukairia an er8w 8a to episkeutw.

    Kala ekanes k gurises…fusika oso eleipes o agaphtos Harry mas krathse suntrofia.
    (Our lil’ social batterfly)!

  8. harrysmatic said

    Lil’ is your eye…

  9. Abravanel said

    Τι σημαινει Γιουσουρουμ στην εβραικη ?

    Χμμ, ειλικρινά δεν γνωρίζω – σε μια από τις επόμενες αναρτήσεις θα δημοσίευσω το βιβλίο του Ασσερ Μωυσή για τα ελληνοεβραικά ονόματα και επίθετα αλλά δεν βρήκα κάτι συγκεκριμένο εκεί.

    Ευχαριστώ Theo για την πληροφορία!

  10. theo said

    @ Abravanel
    Ίδατε το όνομα Γιουσουρούμ στα εβραϊκά ονοματεπώνυμα στην Ελλάδα από το αρχείο του Ιωσήφ Σιακκή.

    http://www.elia.org.gr/pages.fds?pagecode=17.05&langid=1

  11. harrysmatic said

    Ας κανει λοιπον ο Σακκης ή αλλος & τη μεταφραση…

    Οι Εβραιοι πρεπει μαζικα να κανουν αλλαγη ονοματεπωνυμων τους,επανεβραιοποιοντας τα…

    Δηλ. οχι Ναχμιας αλλα Ναχμια,

    Μπεν Ρουμπιν αντι Μπενρουμπη(ς)…

    Ααρων αντι Αρωνης κ.ο.κ…

    Τερμα το θολωμα νερων…

  12. theo said

    @ Abravanel
    Το αρχείο Ιωσήφ Σιακκή περιέχει βιβλιογραφικά σημειώματα, φωτοτυπίες εντύπων, αποκόμματα εφημερίδων, τεύχη ισραηλιτικών περιοδικών που αφορούν την έρευνα του Σιακκή για τον ελληνικό εβραϊσμό. Η πληροφοριακή αξία του αρχείου είναι πολύ μεγάλη, καθώς καλύπτει ένα ευρύ φάσμα ζητημάτων που αφορούν τον ελληνικό εβραϊσμό από την αρχαιότητα έως τις ημέρες μας. Σημαντικότατες είναι οι πληροφορίες που αντλούνται σχετικά με την ιστορία των εβραϊκών κοινοτήτων στην Ελλάδα. Πληροφορίες αντλούνται επίσης για βιβλικά θέματα, τις, σχέσεις χριστιανισμού-εβραϊσμού, τον αντισημιτισμό στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες, το ναζισμό, το Ολοκαύτωμα. Στο αρχείο περιλαμβάνονται επίσης φιλολογικά, λογοτεχνικά και ιστορικά κείμενα του Σιακκή, και σειρές των περιοδικών Ισραηλίτης Χρονογράφος της Κέρκυρας (1899-1901), Ισραηλίτικη Επιθεώρησις των Αθηνών (1912-1915) καθώς και πιο σύγχρονα περιοδικά.

  13. stavroula said

    Sunh8ws k ap oti 3erw ta Euraika onomata (epwnumia)feroun katalh3eis ths xwras proeleushs tous.
    Idiaitera sthn Amerikh, pou sigoura to gnwrizeis, einai kuriws Polwnika k Germanika (Yidish).
    Enan sunadelfo pou h3era sto sxoleio pou ergazomai, Mr Abramson, h katagwgh ths oikogeneias tou ap oti mou eixe pei htan Dutch. Epwnumia apo Skandinavia k Katw Xwres teleiwnoun shnh8ws se
    -son.

    @4
    Twra mou 8umises mia palia suzhthsh mikrh pou eixa me ton patera mou. 3ereis einai polu me tis Grafes, Vivlo k tetoia. Oti ta prwta Ellhnika fula proerxontai apo enan ap tous gious h egonous, 8a se gelasw, tou Noah. Japheth.
    Xronia meta vre8hka sthn Amerikh k suzhthsa me kapoio paidi edw, euraikhs katagwghs, k mou eipe to idio pragma. Thn epsaxne k autos:D
    Epishs mou eixe pei oti ta arxika «Io» se le3eis opws «Iwnia», «Iwannhs» sunh8izontai k sta
    Euraika.

  14. Abravanel said

    Από έναν φίλο του ιστολογίου μαθαίνουμε αυτά για το επώνυμο Γιουσουρούμ – τον ευχαριστώ θερμά:

    Η ρίζα του είναι Βιβλική: θυμηθείτε τον τίτλο που αποδίδεται στον λαό από το Δευτερονόμιο 33:5, όπου αποκαλείται Yeshurun. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι σημαίνει «ευθύς» και γι’ αυτό μερικές μεταφράσεις το αποδίδουν righteous

  15. stavroula said

    Oso pernoun ta xronia ma8ainoume k poio polla!

  16. […] Μια συναγωγή στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας […]

  17. Fedrik said

    Hello. I do not speak greek and I will try to explain in English. This page talks about the archives of Giuseppe Siakkis. I found the site but only in greek. I found this address:

    http://www.elia.org.gr/pages.fds?pagecode=17.29&langid=1

    where is written the name of a person SABETAY COHEN pharmacist.
    I would like to verify that it is my great grandfather. You can get more information? Thanks

Leave a reply - Σχολιάστε νηφάλια

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: