Η σαλονικιώτικη Αγκαδά του 1955/The 1955 salonican Haggadah
Posted by Abravanel, the Blog στο 17/04/2011
Ελληνικά / English translation follows below
ח וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ, בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר: בַּעֲבוּר זֶה, עָשָׂה יְהוָה לִי, בְּצֵאתִי, מִמִּצְרָיִם.
Και θα πεις στον γιό σου εκείνη την ημέρα, λέγοντας: Είναι εξαιτίας αυτού που ο Κύριος έκανε για μένα όταν βγήκα έξω από την Αίγυπτο.
Αύριο, (Δευτέρα 18 Απριλίου), το βράδυ σε κάθε εβραϊκό σπίτι στην Ελλάδα θα μαζευτεί η οικογένεια, φίλοι και συγγενείς για να γιορτάσουν το Πέσσαχ, την εβραϊκή γιορτή κατά την οποία θυμόμαστε την έξοδο από την Αίγυπτο. Το τελετουργικό δείπνο που θα ακολουθήσει ονομάζεται Σέντερ του Πέσσαχ και κατά την διάρκεια του διαβάζουμε την ιστορία της Εξόδου από το βιβλίο που ονομάζεται Αγκαδά του Πέσσαχ.
Αντιγράφοντας από την ιστοσελίδα διδασκαλίας του Γιαντ Βασέμ στα ελληνικά:
«Πέσσαχ (εβραϊκό Πάσχα)
Είναι μια από τις τρεις προσκυνηματικές εορτές που αναφέρονται στην Τορά.
Το όνομα της γιορτής προέρχεται από μια εβραϊκή λέξη που σημαίνει «προσπερνώ» και παραπέμπει στη χειρότερη από τις δέκα πληγές του Φαραώ, τη θανάτωση όλων των πρωτότοκων αρσενικών παιδιών. Ο θεός «προσπέρασε» τα σπίτια των γιών του Ισραήλ, σώζοντάς τους από την πληγή που χτύπησε τα σπίτια των αιγυπτίων.
Το Πέσσαχ εορτάζεται τον εβραϊκό μήνα Νισσάν (που συμπίπτει με τα τέλη Μαρτίου, αρχές Απριλίου) σε ανάμνηση της απελευθέρωσης του εβραϊκού έθνους από τη σκαβιά στην Αίγυπτο.
Την παραμονή του Πέσσαχ, στο σπίτι γίνεται μια ειδική τελετή, που ονομάζεται Σέντερ και σημαίνει «σειρά» στα εβραϊκά. Κατά τη διάρκεια του Σέδερ διαβάζεται η Αγκαδά, ένα κείμενο που αφηγείται την ιστορία της εξόδου από την Αίγυπτο και συνοδεύεται από τραγούδια και τελετουργικές πράξεις που σκοπό έχουν να θυμίσουν τα γεγονότα της Εξόδου. Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία του Σέδερ είναι το εορταστικό τραπέζι, με φαγητά που έχουν συμβολικό νόημα. Το Πέσσαχ διαρκεί επτά ημέρες, κατά τις οποίες απαγορεύεται η κατανάλωση ψωμιού. Αντί για ψωμί, τις μέρες του Πέσσαχ τρώνε Ματσά, δηλαδή άζυμο άρτο, από ζυμάρι που δε φούσκωσε. Αυτό γίνεται σε ανάμνηση της βιασύνης με την οποία οι εβραίοι έφυγαν από την Αίγυπτο, που ήταν τόση, ώστε δεν είχαν χρόνο να αφήσουν το ψωμί να φουσκώσει.
Το Πέσσαχ είναι επίσης η γιορτή της άνοιξης. Αυτή την εποχή το κριθάρι είναι έτοιμο για θερισμό στη Γη του Ισραήλ. Κατά την εποχή του Ναού (ο Ναός βρισκόταν στην Ιερουσαλήμ και ήταν το θρησκευτικό και τελετουργικό κέντρο του έθνους του Ισραήλ από τον δέκατο αιώνα π.Χ. ως τον πρώτο αιώνα μ.Χ.), οι Ισραηλίτες έφερναν στο ναό κριθάρι από την πρώτη σοδειά.»
Το 1954 ενώ η πλειοψηφία των επιζώντων από τα στρατόπεδα ακόμα ζούσε σε παραπήγματα και η εβραϊκή Θεσσαλονίκη καταστρέφονταν με γοργούς ρυθμούς, ζητήθηκε η συνδρομή επιφανών Σαλονικιών ώστε να εκδοθεί μια Αγκαδά ως μέρος της προσπάθειας επιστροφής σε μια φυσιολογική εβραϊκή ζωή. Αποτέλεσμα είναι η σαλονικιώτικη Αγκαδά του 1955 που τυπώθηκε κάτω από δύσκολες συνθήκες στο τυπογραφείο «Γκατένιο» του Λεών Χάγουελ στην Θεσσαλονίκη. Η παράδοση των σαλονικιώτικων Αγκαντότ είναι από τις πλεον μακρές στον εβραϊκό χώρο και ξεκινάει από την πρώτη Αγκαδά στα λαντίνο το 1567 που τυπώθηκε στα εβραϊκά τυπογραφεία της πόλης και συνεχίζει με διάσημες εκδόσεις που φτάνουν μέχρι την «αριστερή» Αγκαδά του 1935.
Η γλώσσα της έκδοσης του 1955 ακολουθεί τις εξελίξεις και τυπώνεται με το εβραϊκό κείμενο, την μετάφραση στα ισπανοεβραϊκά και την μετάφραση στα ελληνικά – ακριβώς για αυτό η Αγκαδά μπορεί να διαβαστεί ξεφυλίζοντας από τα δεξιά προς τα αριστερά σύμφωνα με την ελληνική γραφή, όσο και από τα αριστερά προς τα δεξιά ακολουθώντας την εβραϊκή γραφή – οι κηλίδες κρασιού είναι από ατυχήματα κατά την διάρκεια του Σέντερ στο σπίτι μου. :-)
Σκοπός μου είναι να ανέβουν και οι εκδόσεις της ΙΚΘ του 1970, του Ασσέρ Μωυσή, η πρόσφατη εξαιρετική της ΙΚΑ και διάφορες από την ελληνική ομογένεια στο εξωτερικό.
Σας αφήνω με μια πραγματικά υπέροχη εκδοχή του γνωστού τραγουδιού Un Cavretico, (γνωστό και ως Had Gadia), το οποίο είδαμε και εδώ. Στην συγκεκριμένη ακολουθεί τους μη-ελληνικούς σεφαραδίτικους στίχους μιας και στην Ελλάδα λέμε por dos az bari αντί για το por dos levanim, (ευχαριστώ τον Ιακώβ Σ. που μου το προώθησε).
Χαγκ Πέσσαχ σαμέαχ βε κασσέρ / Χαρούμενη γιορτή και καλό Πέσσαχ σε όλους, αυτούς κοντά αλλά κυρίως σε εσένα μακρυά
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
English
ח וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ, בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר: בַּעֲבוּר זֶה, עָשָׂה יְהוָה לִי, בְּצֵאתִי, מִמִּצְרָיִם.
8 And thou shalt tell thy son in that day, saying: It is because of that which the LORD did for me when I came forth out of Egypt.
Tomorrow, (Monday the 18th), night in every Jewish home in Greece families, friends and relatives will gather to celebrate Pessah, the jewish holiday in which we remember the Exodus from Egypt. The ritual dinner that follows is called Sedder of Pessah and during which we read the story of the Exodus from the book called Haggadah of Pessah.
Copying from the Jewish Virtual Library:
«Pessah, (jewish Passover)
based on the Hebrew root meaning “pass over”. The holiday is also referred to as Chag he-Aviv (the Spring Festival), Chag ha-Matzoth (the Festival of Matzahs), and Zeman Herutenu (the Time of Our Freedom).
Probably the most significant observance related to Passover involves the removal of chametz from our homes. This commemorates the fact that the Jews leaving Egypt were in a hurry, and did not have time to let their bread rise. It is also a symbolic way of removing the “puffiness” (arrogance, pride) from our souls.
The grain product we eat during Passover is called matzah. Matzah is unleavened bread, made simply from flour and water and cooked very quickly. This is the bread that the Jews made for their flight from Egypt.
On the first night of Passover (first two nights for traditional Jews outside Israel), we have a special family meal filled with ritual to remind us of the significance of the holiday. This meal is called a seder, from a Hebrew root word meaning “order.” It is the same root from which we derive the word “siddur” (prayer book). There is a specific set of information that must be covered in a specific order. This is the seder.
In 1954 while the majority of the survivors still lived in sacks and the jewish Salonica was being destroyed at a fast pace, it was asked that prominent Saloniklis contribute towards the printing of a Haggadah as part of an effort to return to a normal Jewish life. The result was the 1955 salonican Haggadah printed under tremendous hardships in the «Gattegno» printery by Leon Hagouel. The tradition behind the salonican Haggadot goes back to 1567 with the first ladino Haggadah printed in the salonican presses and reaching to the «leftist» 1935 Haggadah.
The 1955 edition follows the evolution of the language having besides the Hebrew text, the DjudeoEspanyol version and the Greek version; that’s why the Haggadah can be read both from right to left following the greek text and from left to right following the hebrew text – the wine stains are from accidents during the Sedder in my home. :-)
My purpose is to digitize also the 1970 edition by the Salonica Community, the Asher Moisis edition, the recent excellent work by the Athens Community and others from the greek diaspora abroad.
I leave you with a great version of the famous song Un Cavretico, (known also as Had Gadia), which we saw here. In this particular piece it follows the non-greek sephardic lyrics since in Greece we use to say por dos az bari instead of por dos levanim, (I thank Iacov S. for forwarding it to me).
Hag Pessah sameah ve kasher / A merry holiday to all and a good Pessah, to those near but mainly to you far away
Σιδηρούντιος said
Χρόνια πολλά σε θρήσκους και άθεους. Καλές είναι οι αρχαίες παραδόσεις για όλους.
Σύμφωνα με μία αρχαία πηγή που διάβασα πρόσφατα, στα χρόνια του Μωϋσή, κάποιοι Αιγύπτιοι ιερείς κατηγόρησαν κάποιους φτωχούς και ασθενείς ανθρώπους που ζητούσαν ελεημοσύνη γύρω από τους ναούς, ως αίτιους για μία μεγάλη έλειψη τροφίμων που έπεσε στην Αίγυπτο μετά μάλλον από κακή χρονιά στην παραγωγή. Υπέδειξαν λοιπόν οι ιερείς εκείνοι ότι η πείνα που είχε πέσει ήταν αποτέλεσμα της κακής πνευματικής κατάστασης των φτωχών και ασθενών ζητιάνων, και ότι είχε έρθει ως τιμωρία από το θεό – θεούς. Παρακίνησαν λοιπόν οι ιερείς τις αρχές να κάνουν διωγμό ενάντια στους «ασεβείς». Κατά την άποψή μου, νομίζω ότι υπάρχει πιαθανότητα οι ιερείς να υποκίνησαν σε σφαγή των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων (φτωχών, ασθενών, ξένων κτλ), διότι δεν επαρκούσαν τα τρόφιμα για όλους. Ήταν μία πολύ σκληρή απόφαση την οποία σε δύσκολους καιρούς έχουν πάρει και άλλοι εκάντια σε άλλους αθώους. Η πείνα αποκτηνώνει τον άνθρωπο.
Ο Μωϋσής όμως, ιερέας και εκείνος στον Ναό του Ήλιου της Ηλιόπολης πήρε όσους φτωχούς και ασθενείς μπορούσε μαζί του, τους προστάτευσε, έδωσε μάχες μαζί τους ενάντια στους διώκτες τους, και τους οδήγησε έξω από την Αίγυπτο.
Νομίζω ότι η παραπάνω ιστορία έχει κάποια λογική. Αν θέλει κάποιος περισσότερες πληροφορίες σχετικά με πηγές μπορεί να μου γράψει στο gsiderountios@gmail.com
Σημείωση : Δεν πρέπει να θεωρεί κανείς τυχαίο το γεγονός ότι ακριβώς στην Ηλιόπολη έφτιαξε τον Ιερό Ναό των Εβραίων της Αιγύπτου τον δεύτερο αιώνα πκε, με την βοήθεια Ελλήνων, ο νόμιμος αλλά διωγμένος από την Ιερουσαλήμ Αρχιερέας των Εβραίων Ονίας ο Τέταρτος. Τα ερείπια της αρχαίας Ηλιόπολης βρίσκονται σήμερα κάτω από ένα προάστιο του Καϊρου.
Angela Ma. Arbeláez said
Kerido Abravenel,te auguro a ti i todos Pesah alegre i kasher!
David Kounio said
Bendicho ke seas !! Pesah, Matsa y Alichouga .
Σιδηρούντιος said
Καλή σας δύναμη λοιπόν κύριε Αμπραβανέλ.
Σιδηρούντιος said
Λυπάμε που βγάλατε σχόλιό μου με την ιστορία από την Αίγυπτο. Δικαίωμά σας να κάνετε ότι θέλετε στα σχόλια του ιστολογίου σας, και ελπίζω να δράσατε λογοκριτικά για κάποιον καλό και αγαθό σκοπό, τον οποίο όμως δεν μπορώ να δω. Ας είναι κύριέ μου. Δεν είναι λοιπόν μόνο κάποιοι φανατικοί αντισημίτες και ναζιστές που με έχουν κόψει από το να κάνω σχόλια στα ιστορλόγιά τους.
Jean Cohen said
welcome back man.
άντε και καλή δύναμη.
Φρεάντλης said
Ἀγαπητὲ κύριε.
Μὲ μεγάλον ἐνδιαφέρον, ὡς λογοτεχνικὸς βασικῶς μελετητὴς τοῦ φαινομένου Χαγγαδᾶ, ἐμελέτησα τὴν ἀνάρτησίν σας καὶ σᾶς συγχαίρω διὰ τὴν ἀρίστην παρουσίασιν καὶ τὸν πλοῦτον στοιχείων. Ἐξαίρετον καὶ τὸ «Κατσικάκι».
Ἐπιτρέψατέ μου ἐπίσης, πέραν τῆς γνωστῆς -καὶ ὀρθῆς- ἑρμηνείας τῶν ἀζύμων ματσὼθ καὶ τῶν πικραλίδων, καὶ μίαν δικὴν μου προσέγγισιν, κάπως ἐσωτεριστικοῦ χαρακτῆρος.
Ἡ ἑρμηνεία αὐτὴ ἐγγίζει τὴν σκληρὰν ἀναγκαιότητα ποὺ παρουσιάζεται κατὰ καιροὺς, ὄχι μόνον εἰς τὸ ἰσραηλιτικὸν γένος, ἀλλὰ εἰς κάθε ἔθνος. Ἡ ἀναγκαιότης τῆς ὑπερβάσεως μιᾶς καταστάσεως ἀκινησίας, φθορᾶς καὶ ἐφησυχασμοῦ. Ἐνδεχομένως ὁ ἄζυμος ἄρτος, καταδεικνύει τὴν πρόθεσιν τοῦ μεγάλου Μωυσέως, νὰ «φτειάξῃ» ἕνα νέον ἔθνος, χωρὶς τὴν ἀνάγκην τῆς παλαιᾶς ζύμης.
Εἰς τὴν ἰδικὴν μου θρησκείαν ὁ Παῦλος λέγει: «ἐκκαθάρατε τὴν παλαιὰν ζύμην, ἵνα ἦτε νέον φύραμα καθώς ἐστε ἄζυμοι».
Διὰ τοῦ τρόπου αὐτοῦ ὁ Μωυσῆς εὐαγγελίζεται μίαν νέαν γενεάν, ἡ ὁποία θὰ προκύψῃ μέσα ἀπὸ τὴν τεσσαρακοντετῆ περιπλάνησιν εἰς τὴν ἔρημον. Ἡ ἔρημος θὰ «φάῃ» κυριολεκτικῶς τοὺς ἐξελθόντας ἐξ Αἰγύπτου. Ἡ ἔρημος θὰ «γεννήσῃ» μίαν νέαν γενεάν. Μίαν γενεάν ἡ ὁποία δὲν θὰ νοσταλγῇ πλέον τὰ «ζουμερὰ κρεμμύδια τῆς Αἰγύπτου» καὶ τὶς ἐξαγορασμένες μὲ ταπεινώσεις ἀνέσεις τῆς φαραωνικῆς ὑποτελείας. Ἡ ἔρημος θὰ «φάῃ» καὶ τὸν ἴδιον τὸν μπροστάρην Μωυσῆν… Ἡ ἔρημος θὰ παραγάγῃ μίαν νέαν γενεὰν πολεμιστῶν, κατακτητῶν τοῦ πατρογονικοῦ ὀνείρου, τῆς Γῆς ἐκείνης, τῆς ὁποίας ἡ λησμονιὰ ἐπιφέρει τὸν χειρότερον θάνατον. Τὸν θάνατον τοῦ γένους.
Δι᾿ ἡμᾶς τοὺς χριστιανούς, τὸ Πάσχα «μας» εἶναι ἡ καθολικὴ νίκη τῆς Ζωῆς ἔναντι τοῦ θανάτου.
Ὅμως τὸ ἑβραϊκὸν Πεσσάχ, ὅσον καὶ ἂν ἔχῃ ἀναντίρρητον ἐθνικὸν χαρακτῆρα, ὅσον καὶ ἂν εἶναι ὁ πυρὴν τοῦ ἑβραϊκοῦ συλλογικοῦ ψυχισμοῦ, εἰς τοὺς καιροὺς μας λαμβάνει ἕνα παράξενον, πανεθνικὸν, παγκόσμιον χαρακτῆρα καὶ μετασχηματίζεται σὲ ἑορτὴν τῶν …ἐθνῶν.
Αὐτὰ βεβαίως δι᾿ ὅσους φρονοῦν ὅτι τὰ ἔθνη πρέπει νὰ διατηροῦν τὴν ἰδιοπροσωπίαν τους καὶ νὰ μὴν ἁλέθονται στὰ πολυπολιτισμικὰ μίξερς. Δι᾿ αὐτοὺς οἱ ὁποῖοι δὲν φρονοῦν ὅτι ὅλα πρέπει νὰ ὁμογενοποιηθοῦν. Πρόκειται βεβαίως διὰ μίαν καθαρῶς «δεξιάν», «συντηρητικὴν» τοποθέτησιν τῆς ὁποίας ὑπερήφανος φορεὺς εἶναι καὶ ὁ γράφων. Ὁ ὁποῖος γράφων -αἱρετικῶς-, ἔχει ὑποστηρίξει καὶ τὸ ὅτι ἡ σεπτὴ μνήμη τῶν Δικαίων Μακκαβαίων καὶ τῆς ἡρωίδος μητρὸς των Σολωμονῆς, πρέπει νὰ καταστῇ ἐθνικὴ «μας» ἑορτή. Διότι τὶ πιὸ πατριωτικὸν καὶ ἱερὸν ἀπὸ τὸ νὰ μάχεσαι τὸν παράφρονα δυνάστην ὁ ὁποῖος θέλει νὰ στήσῃ μέσα στὰ Ἅγια τῶν Ἁγίων σου τὸ ἀνόσιον ξόανόν του.
Πολλοὶ βεβαίως ὑπερπατριῶται συνέλληνες, μέμφονται τὴν ἄποψιν αὐτήν, θεωροῦντες τὴν Χαννουκᾶν ὡς μίαν μισελληνικὴν ἑορτήν, λόγῳ τῶν σχετικῶν ἀναφορῶν. Ἡ ἀπάντησις εἶναι βεβαίως, «πόσον Ἑλλην ἦτο ὁ παράφρων καὶ βέβηλος Ἀντίοχος τῆς Συρίας καὶ πόσον «ἑλληνικὴ» ἡ συμπεριφορὰ του, ἔναντι ἑνὸς λαοῦ ὁ ὁποῖος δὲν ἤθελε κάτι ἄλλον πέραν τοῦ σεβασμοῦ;».
Μεγάλον βοήθημα εἰς τὰς σκέψεις αὐτὰς αποτελεῖ ἕνα ἐκ τῶν σπουδαιοτέρων βιβλίων τοῦ τρέχοντος αἰῶνος, ἐκεῖνον τοῦ Ἀρχιραββίνου τῆς Κοινοπολιτείας, λόρδου σὲρ Ἰωνάθαν Σάκς, «The Home We Build Together – Recreating Society», τὸ ὁποῖον κτίζει διὰ τοὺς «μὴ πολτοποιημένους ὑπηκόους τοῦ φαραώ», ἕνα νέον ὑγιᾶ ἐθνισμόν, μακρὰν τῶν λογῆς ἐγκληματικῶν ἀνοησιῶν περὶ «ἀνωτέρων φυλῶν» κλπ.
Συγχωρήσατε τὴν φλυαρίαν. Καλὸν Πάσχα…
Σιδηρούντιος said
Και ο man μέσα από την πολύ μακρά λίστα των κατακτήσεων είναι. Τελικά δεν έχει μείνει ούτε ένα χλωρό κλαρί άνευ επιρροής. Και μη χειρότερα.
ΛΕΩΝΙΔΑΣ said
Βρε βρε βρε………………Τι βλεπω ??
Welcome back σε ολους προεξαρχοντος του «αφεντικου» !!!!!!!!
Jean Cohen said
@Φρεάντλης
Έχω ακούσει στη ζωή μου πολλές ερμηνείες για το Εβραϊκό Πάσχα, ομολογώ ότι η δικιά σας είναι αρκετά πρωτότυπη. Όσον αφορά την «συντηρητική» ερμηνεία δεν είμαι σίγουρος ότι είναι συντηρητική. Οι Καθολικοί Ιερωμένοι στη Νότια Αμερική, που ήταν αριστεροί στην πλειοψηφία τους τη δεκαετία του 70-80 διαβάζανε στους πιστούς τους την έξοδο για να κάνουν αντίσταση εναντίον των δικτατόρων των χωρών τους.
Τέλος, και από περιέργεια, πως γράφετε σε υπολογιστή με πολυτονικό σύστημα?
Ντίνος said
Κύριε Κοεν, ρίξτε μια ματιά εδώ:
http://www.netschoolbook.gr/unicode.html
Όμως αν υποψιαστώ ότι θα αρχίσετε να πολυτονίζετε, μα τον Βούδα, θα αυτοπυρποληθώ!
Ντίνος said
Ωχ, ελπίζω να είναι ατύχημα …
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11424&subid=2&pubid=62670950
Jean Cohen said
@Ντίνο,
Βρε καλώς τα παιδιά!!!!
Όχι δεν θα πολυτονίζω οπότε δεν χρειάζεται να αυτοπυρποληθείτε αγαπητέ κύριε. Είμαι που είμαι ανορθόγραφος (ας είναι καλά το speller) θα αρχίσω αν πολυτονίζω και όλας.
Σύμφωνα με την δημοσιέυση στην ΕΓΚΥΡΗ ΙΣΟΣΕΛΙΔΑ http://www.cohen.gr!!!!!!!!!!! (αν δεν πενέψουμε το σπίτι μα….)http://www.cohen.gr/newsite/index.php?option=com_content&view=article&id=1726:2011-04-19-07-39-46&catid=35:jewdaism&Itemid=59 μάλλον πρόκειται για εμπρησμό.
dani said
καλως επεστρεψες Αμπραβανελ και χρονια πολλα!
Ντίνος said
Α πολύ ωραία κύριε Κοεν, εγώ είμαι δυσλεκτικός, προτείνω να γράψουμε μαζί κάποιο κείμενο διαμαρτυρίας ώστε να γελάσει κάθε πικραμένος.
Τώρα για τον εμπρησμό, πολύ λάρτζ τους κόβω εκεί στην Κέρκυρα.
Χάθηκε ο κόσμος να βάλουν ένα συναγερμό στον ναό?
Όποιος θέλει ανοίγει την πόρτα, μπαίνει μέσα και καίει βιβλία?
Πάντως από ότι φαίνεται σε λίγο θα χαθούν όλα τα παλιά βιβλία από τις Συναγωγές, και αναρωτιέμαι μήπως θα έπρεπε η κοινότητα να οργανωθεί λιγουλάκι και πχ να ψηφιοποιήσει αυτά τα κειμήλια?
Σιδηρούντιος said
Κύριε Αμπ., την ερμηνεία για το Πάσχα που σου έστειλα, γιατί την πέταξες στην πυρά; Εδώ συζήτηση κάνουμε. Βρε μπας και οι δικοί σου κωδικοί βρίσκονται στα χέρια του Βεελζεβούλ, και σου κάνει κόλπα; Ή μήπως δεν είχε λογική το ότι οι αρχαίοι Αιγύπτιοι παπάδες κάποια στιγμή, λόγω μεγάλης έλειψης τροφίμων, έριξαν το σύρμα να σφαγούν οι φτωχοί και οι ασθενείς της Αιγύπτου, ώστε να υπάρχει τροφή για τους υπόλοιπους; Ή μήπως σε πείραξε το ότι ο νόμιμος διάδοχος της Εβραϊκής Αρχιεροσύνης, Ονίας ο Τέταρτος, πήγε τον δεύτερο αιώνα πκε και έφτιαξε ένα Ναό εκεί ακριβώς όπου οι πηγές μας λένε ότι ο Μωϋσής ήταν Ιερέας, στην Ηλιόπολη της Αιγύπτου; Μήπως είναι λοιπόν παράλογο αυτό που λένε οι αρχαίες πηγές ότι ο Μωϋσής προστάτεψε τους φτωχούς και ασθενείς από τη σφαγή, πολέμησε μαζί τους, και τους οδήγησε έξω από την Αίγυπτο;
Χρόνια πολλά.
Φρεάντλης said
Ἐμπρησμός; Μπά, δὲν νομίζω. Λόγῳ τῆς καθημερινῆς σχεδὸν λειτουργίας τῆς ἐν λόγῳ συναγωγῆς, κάποιος καντηλανάφτης, ξέχασε τὸ καντήλι ἀναμμένο!
Πέραν τῆς πλάκας, φρονῶ ὅτι ὅσον θὰ ἀποψύχεται ἡ νοστιμωτάτη καὶ ὡφελιμωτάτη διὰ τὴν ὑγείαν -τοὐλάχιστον- τοῦ ἑλληνικοῦ κράτους, «τσιπούρα» τῶν ἀπὸ μακροῦ «κατεψυγμένων» ἑλληνοϊσραηλινῶν σχέσεων, θὰ αὐξάνωνται οἱ ποικίλης προελεύσεως …κανδηλανάπται (ὁ νοῶν νοήτω).
ΠΡΟΣ: κ. Κοέν. ΠΟΛΥΤΟΝΙΚΟΝ. Μάλιστα. Πολὺ χρήσιμη ἡ σύστασις τοῦ κ. Ντίνου. Ἀλλὰ ἂν δὲν εἶσθε «δεξιὸς» καὶ «συντηρητικός», πρὸς τὶ ἡ ταλαιπωρία; Χώρια ποὺ τὸ ταγιεράκι αὐτὸ φοριέται καὶ μὲ ἄλλα ἀντιδραστικὰ ἀξεσουάρ. Καθαρεύουσα. Τὸ ἰδίωμα τῶν ἀπανταχοῦ στρίγγλων, γκρινιάρηδων, τυπολατρῶν κλπ…(Σὰν νὰ λέμε ἑλληνογλωσσοχασιδείμ).
Jean Cohen said
@Ντινο,
Ωχ και με άλλο δυσλεκτικό έμπλεξα!!!!! είναι και η γυναίκα μου και το ένα μου παιδί. και είναι και οι δύο ξυράφι μυαλό, οπότε να προσέχω με την αυτού εξοχότης σας.
Ήταν περιπολικό παρκαρισμένο μπροστά από τη συναγωγή και οι εμπρηστές μπήκαν από πίσω!!!!
καλή η ιδέα σου για ψηφιοποίηση των παλιών βιβλίων. θα την περάσω στους αρμόδιους. Και θα πρέπει να βρούμε και ένα τρόπο να τα φυλάμε καλύτερα στις συναγωγές.
Jean Cohen said
@Φρεαντάλης
πολύ χιούμορ έπεσε σήμερα στο site. Ελπίζω να μας βγει σε καλό. Άκου ἑλληνογλωσσοχασιδείμ.
Abravanel said
Η ιδέα οτι ο Μωυσής ήταν μέλος της αιγυπτιακής αριστοκρατίας και οδήγησε μια ομάδα ισραηλιτών εκτός Αιγύπτου είτε γιατί διωκόνταν ως μονοθεϊστής αλλά όχι του εβραϊκού Θεού αλλά του Θεού Ηλιου, είτε για λόγω κοινωνικών αναταραχών υπήρξε ιδιαίτερα δημοφιλης την δεκαετία του ’70. Μετά έχασε λίγο και τώρα ξαναπήρε μπρος. Περισσότερο από αρχαίες πηγές οι οποίες είναι σχετικά αμφίβολες, περισσότερο φαίνεται να υποστηρίζει αυτή την θεωρία η ερμηνευτική ανάγνωση της Τορά/Π.Διαθήκης που φαίνεται να μιλάει για δυο λαούς στην Εξοδο.
υγ. Μηνύματα με περίεργη διαμόρφωση όπως 2 συνδέσμους και άνω ή ύπαρξη διεύθυνσης email πιάνονται αυτόματα από την WordPress ως spam, λυπάμαι αλλά καλό είναι να με ειδοποιείτε με email ή μέσω της φόρμας στο About.
Σιδηρούντιος said
Και εγώ πήγα να σε φάω άδικα. Είχε αναρτηθεί το σχόλιο, και μετά εξαφανίστηκε. Εκεί μου φάνηκε το περίεργο. Ακόμα και με ένα σύνδεσμο έχω παρατηρήσει ότι το WordPress τα πετάει έξω. Θα κοιτάξω να στείλω πάλι το σχόλιο με περισσότερες πληροφορίες. Η λογικότερη εξήγηση που έχω βρει μέχρ τώρα είναι ότι σε περίοδο πείνας (κακή σοδιά λόγω καιρού) οι παπάδες της Αιγύπτου κατηγόρησαν τους φτωχούς, ξένους, ασθενείς κλ ως υπεύθυνους λόγω ασέβειας προς τους θεούς, για την ανομβρία – έλειψη τροφής. Οι παπάδες αυτοί ξεσήκωσαν τις αρχές να σφάξουν τους επέτες που πλησίαζαν τους ναούς για ελεημοσύνη ώστε να τραφούν. Ο Μωϋσής όμως, ιερέας και αυτός, τους στάθηκε και έσωσε πολλούς από αυτούς. Το ότι ο Ονίας ο τέταρτος πήγε ειδικά στην Ηλιόπολη να φτιάξει τον Ναό, είναι ένα ακόμα στοιχείο. Ο Μωϋσής σε γενικές γραμμές είναι μία από τις μεγαλύτερες διάνοιες όλων των εποχών διότι έφτιαξε μία ιδεολογία που αντιστέκεται από τότε την υποδούλωση και μάχεται για την ελευθερία.
Β.Δ. Καργούδης said
Από καρδιάς, καλώς όρισες πάλι φίλε @Αμπραβανέλ
(όχι βέβαια στο δικό σου κονάκι, εννοώ γενικότερα στην μπλογκό-πιατσα*F1)
_______________________
*F1:Το «μπλογκό-σφαιρα» μου φέρνει κάπως σαν αυτιστική μεγαλαυχία
_______________________
Τις πιο εγκάρδιες ευχές για ένα «δεύτερο ημίχρονο»,
ακόμα πιο τακτικό & πυκνό…
Και με την έννοια αυτή, ακόμα πιο πολύτιμο για μας, τους τακτικούς επισκέπτες…
Νάσαι
(κι εσύ και όλοι οι άλλοι, «παρεπιδημούντες» & «περαστικοί»)
πάντα καλά…
Ντίνος said
Κύριε Κοεν, για το θέμα της διάσωσης των παλιών βιβλίων από τα ψυχανώμαλα που έχουν ως χόμπι να καίνε βιβλία, ο κ Νίκος Σταυρουλάκης προχθές μου έλεγε ότι εδώ στην Συναγωγή στα Χανιά έχουν προχωρήσει αρκετά στον συγκεκριμένο τομέα, οπότε εάν κάποια κοινότητα χρειαστεί βοήθεια, εδώ τουλάχιστον υπάρχει το know-how.
Άλλωστε μου είπε γνωρίζεστε, και ότι χρειαστείτε μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του.
Jean Cohen said
@Ντίνο
Kαι βέβαια γνωριζόμαστε και πολύ καλά και πολύ καιρό. Από την εποχή που ήμασταν και οι δύο νέοι και ωραίοι. Τώρα είμαστε μόνο ωραίοι(ή τουλάχιστον είμαι!!!!!!!!!!!!!) LOLOLOL
Ντίνος said
Κύριε Κοεν, ο κ Σταυρουλάκης επιμένει ότι είναι και πιο νέος αλλά και πιο ωραίος.
Μάλιστα άφησε σαφέστατα υπονοούμενα για το αν στην φωτογραφία τα μαλλιά είναι τα δικά σας ή περούκα.
Τέλος πάντων θα σας πρότεινα να μην επιμείνετε, γιατί αυτή την εποχή έχει τα νεύρα του με τις ορδές των τουριστών που επισκέπτονται την Συναγωγή.
Προχθές μου έλεγαν μια ιστορία για το πώς πέταξε έξω καμιά πενηνταριά Ισραηλινούς που μπήκαν στην Συναγωγή κρατώντας στα χέρια αναμμένα τσιγάρα, σάντουιτς, και κόκα κόλες…
Abravanel said
Καλώς έκανε, οι ισραηλινοί τουρίστες μερικές φορές παραείναι μεσογειακού ταμπεραμέντου.
Δυστυχώς από ότι έμαθα η κύρια ζημιά τελικά δεν ήταν τα Σέφερ Τορά όσο τα βιβλία που έκαψαν γιατί ένα νούμερο από αυτά δεν ήταν απλά προσευχητάρια που αντικαθίστονται αλλά βιβλία με σχολιασμό επί νόμων, εθίμων κτλ κυρίως του 19ου αιώνα που δεν υπάρχουν αλλού λόγω της καταστροφής των βιβλιοθηκών της πόλης.
Το know-how υπάρχει, χέρια δεν υπάρχουν δυστυχώς και αυτό οφείλεται κυρίως την γραφειοκρατική προσέγγιση που αφορά και τις εβραϊκές κοινότητες. Θα δούμε γιατί υπάρχουν μερικές ιδέες στα σκαριά.
Jean Cohen said
@Ντίνο,
Σαν καλός Εβραίος θα σεβαστώ τη γνώμη του μεγαλυτέρου μου Νίκου όσον αφορά την νεότητα και ομορφιά.!!!
Όσο για τους τουρίστες Ισραηλινούς να αγιάσουν τα χέρια του και ολόκληρος ο Νίκος. Οι Ισραηλινοί τουρίστες είναι ότι χειρότερο έχει να δείξει ο παγκόσμιος τουρισμός. Σας το λέω υπεύθυνα μετά από 30 χρόνια πείρα μαζί τους.
Στη δεκαετία 70-80 στη Ρόδο δεν δεχόντουσαν Ισραηλινούς τουρίστες στα ξενοδοχεία μετά τις τεράστιες καταστροφές που κάνανε.
Ντίνος said
Τζίζους κράιστ, μα τι κάνανε στην Ρόδο και δεν τους θέλανε, φάγανε τα κρεβάτια?
Εδώ πάντως είναι μια χαρά άνθρωποι, εντάξει μπορεί να μην πολύ-ψωνίζουν, αλλά εγώ πάντα θυμίζω στους φίλους μαγαζάτορες που δεν χάνουν ευκαιρία να αναπαράγουν τα γνωστά ρατσιστικά στερεότυπα για τον τσιγκούνη Εβραίο, ότι δεν είναι οι μόνοι με καβούρια στην τσέπη.
Μήπως ψωνίζει και κανείς άλλος?….
Για το Έλληνα δεν το συζητώ, πλέον περνά τρέχοντας από τις βιτρίνες.
Jean Cohen said
@ Ντινο,
Δεν έπεσες και πολύ έξω. Μέχρι λαβομάνο ο σε ένα ξενοδοχείο ξηλώσανε.
Για τις αγορές από ότι ξέρω και έχω ζήσει ψωνίζουν σαν να μην υπάρχει αύριο. Δεν αγοράζουν μόνο το εμπόρευμα αλλά και τα ράφια.
Σιδηρούντιος said
Εδώ οι Ισραηλινοί οι ίδιοι έχουν πιστέψει ότι σταύρωσαν τον Χριστό, το ότι είναι οι χειρότεροι τουρίστες δεν θα πιστέψουν; Σιγά ρε παιδιά. Κόψτε κάτι. Ούτε το Χριστό σταύρωσαν, ούτε οι χειρότεροι τουρίστες είναι οι Ισραηλινοί.
Και για το πρώτο θέμα όποιος Εβραίος θέλει μπορώ να του αποδείξω ότι και οι Σαδδουκαίοι, και οι Βασιλιάδες του Ισραήλ τότε, και όλοι οι Εβραίοι που δεν πίστεψαν στους Νοτζρίμ, ήταν άνθρωποι που ήθελαν την ειρήνη στον τόπο τους. Λάθος τα είπε και ο Πάπας πρόσφατα, αφήστε εμένα να τον διορθώσω με κάθε επισημότητα μέσα από αυτό εδώ το ιστολόγιο, στο οποίο γράφω σχόλια διότι είναι ένα από τα ισχυρότερα και διασημότερα σε παγκόσμιο επίπεδο.
Μέχρι στιγμής δεν έχω βρει ούτε έναν Εβραίο που να γνωρίζει το πόσο πραγματικά αθώοι ήταν όχι μόνο οι απλοί Εβραίοι, αλλά και οι Αρχιερείς τους και οι Βασιλιάδες τους και όλοι οι ραβίνοι τους που ζητούσαν την ειρήνη και όχι τις επαναστάσεις απέναντι σε μία υπερδύναμη (Ρώμη). Τους φιλειρηνιστές Εβραίους κατέσφαξαν οι Νοτζρίμ (μετ. Ζηλωτές, αφιερωμένοι στη θρησκεία από τη γέννα τους). Για όσους δεν γνωρίζουν, σύμφωνα με έγκυρες Χριστιανικές – Πατερικές πηγές, Νοτζρίμ ήταν και τα τέσσερα τέκνα του Ιωσήφ, και ουκ ολίγοι ακόμα. Το ποιοί ακριβώς ήταν αυτοί οι Ζηλωτές, ας το δούμε επιτέλους, έκατσα μερικά χρόνια και μάζεψα οτιδήποτε υπάρχει για αυτούς μέσα σε αρχαία Χριστιανικά κείμενα. Έχω όμως λαλήσει με ότι έχω βρει μέσα στην ιστορία, και λυπάμαι που το άσπρο το έχουν δεχτεί ως μαύρο πολλοί Εβραίοι που κατηγορούν τους Σανχεντρίν, έχοντας ως πηγή τους έργα ανθρώπων που τους κατέσφαξαν. Μία χαρά ήταν και οι Σανχεντρίν, και ο Ηρώδης ο Μέγας και οι απόγονοί του βασιλιάδες, και αν είχαν εισακουσθεί ίσως σήμερα όλη η ανθρωπότητα να ήταν σε πολύ καλύτερη μοίρα. Όχι άλλο αυτο-τιμωρία και λίγο οικονομία στην αυτοκριτική λοιπόν. Βέβαια, πες πες και κάψε κάψε τόσους αιώνες, σας έχουν τρελάνει και εσάς ακόμα οι διώκτες σας.
Και μέσα σε όλα αυτά ακούω ότι είναι οι χειρότεροι τουρίστες οι Ισραηλινοί. Συγνώμη, τους νεόπλουτους Ρώσους τους έχετε δει; Ή μήπως πρέπει να πάτε στα Μάλια να δείτε τι θα πει Αγγλική νεολαία; Γι’ αυτούς δε τους μη Εβραίους θρησκοτουρίστες Ελλαδίτες που πάνε Ιερουσαλήμ για να παίξουν ιερό – ξύλο με Αρμένιους τι να πει κανείς;
Λοιπόν, προτείνω απαγόρευση εισόδου του παραπάνω δυσφημιστή στο Ισραήλ, λόγω δυσφήμισης των πολιτών του. Αν όμως μετανοήσει, ας αφεθεί το θέμα στο έλεος του κ. Λίμπερμαν.
Ντίνος said
Ωχ, ήρθε φουριόζος αυτός!
Συμφωνώ, Ban στον κ Κοεν και στον Αμπραβανέλ, για δυσφήμιση των Ισραηλινών τουριστών.
Μετατροπή του παρόντος μπλόγκ σε κιμπούτς.
Προτείνω για νέο διαχειριστή τον Λεονάιντας.
Σιδηρούντιος said
Εγώ μέσα, έχω και αγροτικά εργαλεία.
Ο Λεό αγαπά τα φυτά, και είναι ότι πρέπει για διαχειριστής αγροτικής κολεκτίβας. Οπότε η πρόταση για διευθυντής είναι σωστή. Προτείνω επίσης να δωθεί έμφαση στην καλλιέργεια γλυστρίδας, μιας και από αυτήν κάνω ο ίδιος μεγάλη κατανάλωση. Είναι το αγαπημένο μου χορταρικό.
Abravanel said
Γελάτε αλλά οι ισραηλινοί τουρίστες ετοιμάζονται να περάσουν από μερικές δεκάδες χιλιάδες, σε εκατοντάδες χιλιάδες και τότε θα δείτε.
Θυμάμαι πάντως οτι στο φάιναλ φορ της Θεσσαλονίκης που συμμετείχε και η Μακάμπι Τελ Αβίβ, φίλοι μου έλεγαν οτι είχαν τοποθετήσει τους ισραηλινούς στην Κατερίνη και είχαν ξεσηκωθεί οι καταστηματάρχες γιατί προτιμούσαν αυτούς από τους ρώσους.
Λοιπόν ένα άρθρο με την εισβολή των σεκαλίμ για τον Σιδηρούντιο , δεύτερο άρθρο για ελληνικά κιμπούτς για τον Ντίνο. Υπόσχεση σε ένα μήνα κάτι να κάνω.
Jean Cohen said
μη ξεχάστε και εμένα για το Κιμπούτς μιας και μεγάλωσα σε τέτοιο.
ΛΕΩΝΙΔΑΣ said
Λυπαμαι που θα σας το χαλασω , αλλα επειδη υπηρξα και ξενοδοχουπαλληλος και ξενοδοχος καποτε εχω αποψη πανω στο θεμα.
Σαφως και δεν ειναι οι χειροτεροι τουριστες οι Ισραηλινοι οπως λενε…………μερικοι μερικοι !!!
Δεν ξερω αν ειναι οι καλιτεροι αλλα ειναι πολυ πειθαρχημενοι (τουλαχιστον αυτους που γνωρισα εγω) και κυριως ειναι τυπικοι στις συμφωνιες τους.
Δεν εχω χρονο να σας αναλυσω τους ευρωπαιους , αλλα οσο πιο βορεια τοσο καλιτερα. (πλην Γερμανω που εχουν το χαρακτηριστικο …γνωρισμα της φυλης ειδικα οταν μεθανε….)
Τους νοτιους λιγο πολυ τους ξερετε………….
Η παγκοσμιοποιηση τους εχει ισοπεδωσει ομως ολους , και ισως οι πιο πειθαρχιμενοι να ειναι οι Ιαπωνες.
Και βεβαια η Αμερικη διαφερει και ειναι ενα απιστευτο μωσαικο , και δυσκολα μπορεις να βγαλεις συμπεραζματα…..
Jean Cohen said
@Λεωνίδα,
Τι λες βρε τρισκατάρατε για μερικούς μερικούς!!!!!
Θα συναντηθούμε σήμερα?
ΛΕΩΝΙΔΑΣ said
Ντινο , thanks for the honοr , αλλα εθνικι στην …διαχειρηση θα το κλεισει το μπλογκ με την μια.
Θα σφαχτω με τους πολυπολιτισμενους απο την …day one και θα γινει μπαχαλο. Ασε που ειμαι και ασχετοπουλος στα κομπιουτερ.
O Αμπυς ειναι master στο αθλημα by all means και το εχει αποδειξει πλειστακις !!!
Σιδηρούντιος said
Λεωνίδας και ευθυνόφοβος πάει; Δεν πάει.
Μπες εσύ μπροστά και εμείς οι τριακό θα πέσουμε στον αγώνα μαζί σου. Τι θα πει εθνίκι και κομμούνι, νεοταξίτης και αναρχο-αταξίτης, Έλληνας, Ισραηλινός, θρήσκος ή άθεος, όμορφος ή άσχημος, πλούσιος ή πτωχός; Εδώ οι Πέρσες έχουν φτάσει προ των θερμο-πυλών και εμείς κοιτάμε τι μας χωρίζει; Ωιμέ.
Σιδηρούντιος said
Η λίστα είναι από ουίκι, σας παρακαλώ, κάντε μία ανάρτηση απάντηση για τους αρνητές με τα νούμερα που έδωσε η κάθε χώρα.
Country Estimated Pre-War Jewish population Estimated Jewish population annihilated Percent killed
Poland 3,300,000 3,000,000 90%
Baltic countries 253,000 228,000 90
Germany & Austria 240,000 210,000 90
Bohemia & Moravia 90,000 80,000 89
Slovakia 90,000 75,000 83
Greece 70,000 54,000 77
Netherlands 140,000 105,000 75
Hungary 650,000 450,000 70
Byelorussian SSR 375,000 245,000 65
Ukrainian SSR 1,500,000 900,000 60
Belgium 65,000 40,000 60
Yugoslavia 43,000 26,000 60
Romania 600,000 300,000 50
Norway 2,173 890 41
France 350,000 90,000 26
Bulgaria 64,000 14,000 22
Italy 40,000 8,000 20
Luxembourg 5,000 1,000 20
Russian SFSR 975,000 107,000 11
Finland 2,000 22 1
Denmark 8,000 52 <1
Total 8,861,800 5,933,900 67
Μασεμέχα ή οι ασκενάζι “παστρικιές”/Masemejas or the case of askenazi prostitution « Abravanel, the Blog said
[…] Η σαλονικιώτικη Αγκαδά του 1955/The 1955 salonican Haggadah […]