Abravanel, the Blog

Jewish life and not only in Greece / Εβραϊκή ζωή και όχι μόνο στην Ελλάδα

Η τριλογία Σαλέμ: ο Εμμανουέλ Σαλέμ/The Salem trilogy: Emmanuel Salem

Posted by Abravanel, the Blog στο 05/12/2009

Ελληνικά (english translation follows)

Στην προηγούμενη ανάρτηση αναφερθήκαμε στην Οικία Σαλέμ και στην καταγωγή της οικογενείας – σταματήσαμε στον Εμμανουέλ Σαλέμ με τον οποίο θα ασχοληθούμε σήμερα.

Η ιστορία της Οικίας Σαλέμ στην Θεσσαλονίκη εδώ.
Η ιστορία του γιού του Ραφαέλ Σαλέμ, διεθνούς φήμης μαθηματικού εδώ.

Το σπίτι στο οποίο έζησε από το 1887 μέχρι το 1914 στην Β.Ολγας

Ο Εμμανουέλ Σαλέμ γεννιέται το 1859 στην Θεσσαλονίκη με πατέρα τον ραβίνο Ραφαέλ Σαλέμ, ενώ τα πρώτα του βήματα ως δικηγόρος τα κάνει δίπλα στο γραφείο του Γιοντατζιόν Γενί, ενώ συνέχισε με τον μεγάλο ιταλό δικηγόρο και πρόξενο της Ολλανδίας avv.Grac(c?)i. Το 1879 πηγαίνει στην Κωνσταντινούπολη για να πάρει και τυπικά το δίπλωμα από την Νομική Σχολή και σύντομα αναδεικνύεται όχι μόνο ως ηγετικό στέλεχος της εβραϊκής κοινότητας αλλά και ως ο πιο σημαντικός νομομαθής της Θεσσαλονίκης και ανάμεσα στους μεγαλύτερους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στα θέματα του Διεθνούς Δικαίου. Η επιρροή του στην πόλη είναι εμφανής από το γεγονός οτι το όνομα του εμφανίζεται σε όλες τις ιδρυτικές πράξεις των μεγάλων έργων υποδομής της πόλης που εξευρωπαΐζονταν γρηγορότερα από κάθε άλλη πόλη στα Βαλκάνια – στις καινούργιες εταιρίες υδάτων, φωταερίου, ηλεκτροδότησης, τραμ αλλά και σε μεγάλες επιχειρήσεις όπως στην ίδρυση της Τράπεζας Θεσσαλονίκης (Banque de Salonique) το 1888 της οποίας μετείχε στο διοικητικό συμβούλιο από το 1891 μέχρι το 1937 και διοικητικός διευθυντής από το 1918. Ταυτόχρονα πρωτοστατεί στην δημιουργία του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και γίνεται ο πρώτος γενικός γραμματέας του, (το τριουμβιράτο αποτελούνταν από τον τούρκο πρόεδρο, τον έλληνα χριστιανό ταμία και τον Ε.Σαλέμ, ενώ η επίσημη γλώσσα είναι η γαλλική – ενδειξη του κοσμοπολιτισμού της πόλης).

4γλωσση ανακοίνωση του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης στα γαλλικά, ελληνικά αριστερά και τουρκικά και λαντίνο δεξιά (ισπανοεβραϊκά με εβραϊκούς χαρακτήρες) /Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας

Η Παλαιά Ηλεκτρική Εταιρία της Θεσσαλονίκης/ H.Πετρόπουλος

Aξίζει να σημειωθεί η συμμετοχή του στο εντυπωσιακό δίκτυο ιδρυμάτων πρόνοιας της πόλης, (νοσοκομείο, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη απόρων, φρενοκομείο, μαιευτήριο, ορφανοτροφεία, ταμεία προικοδότησης απόρων κοριτσιών κ.α.), ενώ έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ίδρυση του Ορφανοτροφείου Αλλατίνι το οποίου κτίριο υπάρχει ακόμα και σήμερα στην Θεσσαλονίκη στην οδό Βελισσαρίου.

Αποκορύφωμα της καριέρας του μπορεί να θεωρηθεί η συμμετοχή του σε διεθνείς συζητήσεις όπως η Συνθήκη της Λωζάνης, ενώ αξίζει τον κόπο να αναφερθώ και στην κλήση του να συμμετάσχει στην επιτροπή που να αναμόρφωνε την Οθωμανική Αυτοκρατορία το 1908 αν και οπαδός του Σουλτάνου και όχι των Νεότουρκων. Για τις

Η Banque de Salonique σήμερα στην Θεσσαλονίκη/πηγή:Ραδάμανθυς

υπηρεσίες του στις διαμάχες Βατικανού-Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ο Πάπας Λέων ΙΙΙ τον έχρισε μέλος του Τάγματος της Αγίας Έδρας του Πίου ΙΧ το 1889, ενώ ελαβε τιμητικές διακρίσεις από την Αυστροουγγαρία, την Ιταλία, την Γαλλία, το Βέλγιο, την Οθωμανική Αυτοκρατορία και την Τουρκία – η Ελλάδα τον τίμησε απονέμοντας τον Ταξιάρχη (;) του Τάγματος του Σωτήρα, (από αυτό υποθέτουμε οτι ο Ε.Σαλέμ επέλεξε και την ελληνική ιθαγένεια μετά το 1913). Αποτελεί ενδεικτικό της πανευρωπαϊκής φήμης του οτι εργασίες του δημοσιεύονταν τακτικά στο Journal de Droit International Prive για πολλά χρόνια μεταξύ 1888 και 1901, ενώ η δικονομική του γνώμη αναφέρεται ως έγκυρη πηγή από τον ίδιο τον γάλλο πρωθυπουργό Ribot σε συνέλευση του γαλλικού κοινοβουλίου σε μια προσπάθεια να ηρεμήσει την κοινή γνώμη σε μια δημόσια υπόθεση της εποχής.

Ενα γεγονός που προσωπικά βρήκα ενδιαφέρον είναι οτι το όνομα του εμφανίζεται και σε μαρτυρίες χριστιανών σαλονικιών οι οποίοι έφτασαν στην πόλη μετά την αναχώρηση του, ενδεικτικό της φήμης και κληρονομιάς του ως homme d’influence. Ο Κώστας Τομανάς, ο οποίος ανήκει σε αυτό το μεταναστευτικό κύμα, μιλάει για τον Εμμανουέλ Σαλέμ ως άνθρωπο αξεπέραστου κύρους και βαθύτατης ευγένειας και αναφέρεται στην κόντρα του με τον Εμμανουέλ Καράσσο ηγετικό στέλεχος των Νεότουρκων.

Η συναγωγή "Don Isaac Abravanel" των σεφαραδιτών του Παρισιού/Al Syete

Ο Ε.Σαλέμ τα τελευταία χρόνια της ζωής του μεταναστεύει στο Παρίσι και συνεχίζει να ασχολείται με την δικηγορία αλλά και με μεγάλες επιχειρήσεις – πέρα από την Τράπεζα Θεσσαλονίκης βρήκα το όνομα του μέχρι και στην επιχείρηση του Χρηματιστηρίου του Καΐρου Salonica Tobacco Company. Γίνεται, επίσης, πρόεδρος της Αδελφότητας Σαλονικιών Εβραίων, (η οποία  αργότερα ενώθηκε με την Λατρευτικό Σύλλογο Ανατολίτων του Παρισιού των εβραίων τουρκικής καταγωγής για να δημιουργήσουν την Λατρευτική Ενωση Σεφαραδιτών), αλλά και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Alliance Universelle Israelite και του Μεγάλου Συμβουλίου της Συνόδου των Ισραηλιτών της ΓαλλίαςΠεθαίνει τον Φεβρουάριο του 1940 στο Παρίσι, ενώ η γυναίκα του Φορτουνέ του έχει χαρίσει ένα κορίτσι και ένα αγόρι, τον Ραφαήλ Σαλέμ. Αλλά με αυτόν θα ασχοληθούμε στο τρίτο μέρος της τριλογίας μας.

Σημαντικό κομμάτι αυτού του άρθρου βασίστηκε στην εργασία της αναπληρώτριας καθηγήτριας της Νομικής του Αριστοτελείου Στέλλας Σαλέμ για το Παγκόσμιο Συνέδριο Εβραίων Νομικών που έγινε το 1998 στην Θεσσαλονίκη, ενώ τα υπόλοιπα είναι προέρχονται από το Ιστορία των Ισραηλιτών της Θεσσαλονίκης του Ι.Νεχαμά, τα βιβλία του Κ.Τομανά και το προσωπικό μου αρχείο – οι φωτογραφίες είναι του ραδάμανθυ.

English

In our previous post we mentioned the Salem Mansion and the origin of the family – we stopped with Emmanuel Salem who will be the subject of  today’s post.

Τhe history of the Salem Mansion in Salonica here.
The history of his son Raphael Salem, famous mathematician here.

The house where he lived from 1887 to 1914 in Vas.Olgas avenue

Emmanuel Salem is born in 1859 by rabbi Raphael Salem and he orients himself in Law. His first steps are in Yodajon Yeni’s office and he continues with the great italian lawyer and consul of The Netherlands avv.Grac(c?)i. In 1879 he obtains the Law degree in Constantinople and soon distinguishes himself not only a leading member of the Jewish Community but also as the most prominent jurist of Salonika and among the most prominent in the entire Ottoman Empire in matters of International Law. His influence in the city can be seen in his name involved in the founding acts of all major infrastructure enterprises which bring Salonica close to Western Europe faster than any other city in the Balkans – the new water company, gas company, tram, electric company but also in major corporations like the founding of the Banque du Salonique in which he became part of the board in 1891 and acted as the executive director from 1918 until 1937. He also plays a major part in the founding of the first Lawyer Association of Thessaloniki and became its first general secretary, (the triumvirate consisted by the turkish president, the greek christian teller and E.Salem as general secretary, with the official language being French; indicative of the cosmopolitan city).

4language announcement by the Lawyer Association of Salonika in french and greek on the left and turkish and ladino (judeospanish with jewish characters) on the right/ Istoriko Arhio Makedonias

The Old Electric Company of Thessaloniki/Ε.Petropoulos

He was also involved in the impressive network of welfare organizations of the Jewish Community, (hospital, medical aid to the indigent, mental institution, dowry aid and others), with a decisive impact on the founding of the Allatini Orphanage whose building still stands today in Thessaloniki in Velissariou street.

Banque de Salonique today in Salonica/source:Radamanth

The pinnacle of his career is considered his involvement in the post-WW1 negotiations like the Lausanne Treaty, while it should also be noted his invitation to participate in the committee to reform the Ottoman Empire in 1908 although he favored the Sultan than the Young Turks. For his services in a Vatican – Ottoman Empire dispute it was conferred to him the Order of the Holy See of Pius IX by Pope Leo III in 1889. He was awarded honors by many countries which included the AustroHungarian Empire, Italy, France, Belgium, the Ottoman Empire, Turkey, while Greece conferred on him the Order of Savior, (from this we deduct that he also had the greek citizenship). It is indicative of his paneuropean fame the fact that not only did he publish regularly in the Journal de Droit International Prive between 1888 and 1901 but his juridical opinion was cited by the Prime Minister of France Ribot during a meeting of the french Parliament in an effort to calm public opinion in a high-profiled case of the era.

A fact that I found interesting is that his name appears in testimonies of christian thessalonians who arrived in the city after his departure, indicative of his reputation and legacy of this «homme d’influence». Kostas Tomanas, who belongs in this migratory wave, speaks of Emmanuel Salem as a man of incomparable status and of a noble soul and refers to his antagonism with Emmanuel Carasso, a leading member of the Young Turks.

The synagogue in Paris of the Salonican Jews/El Syete

E.Salem passed the latter part of his life in France where he emigrated in Paris and continued to practice Law and be involved in major enterprises as we saw before; besides Banque de Salonique, I managed to find his participation even in the Cairo Stock Exchange listed Salonica Cigarette Company. He became the president of the Salonican Jews Brotherhood, (which was to merge with the Religious Association of Easterners of Paris of Jews with ottoman origin to create the Religious Sephardic Association of Paris) and board member of the Alliance Universelle Israelite and the Great Counsil of the  French Jews. He dies in February of 1940 in Paris, while his wife Fortunè gave him a girl and a boy named Raphael Salem. But he will be the object of our next installment.

much of this article is based on the work by Assistant Professor of the Law Faculty Mrs.Stella Salem for the International Conference of Jewish Lawyers and Jurists which took place in Salonica in 1998. The rest is based in Nehama’s History of the Jews of Salonica, Kostas Tomanas books and my personal collection – the photos belong to radamanth.

19 Σχόλια to “Η τριλογία Σαλέμ: ο Εμμανουέλ Σαλέμ/The Salem trilogy: Emmanuel Salem”

  1. […] Comments: Η τριλογία Σαλέμ: ο … στο Η τριλογία Σαλέμ: η Έπαυλη/The…Selanikli στο […]

  2. arcades said

    Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σειρά.

  3. arcades said

    Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σειρά. Ένα μικρό λαθάκι: το ορφανοτροφείο Αλλατίνι βρίσκεται στη συμβολή των οδών Σπάρτης και Παρασκευοπούλου και όχι στη Βελισσαρίου, που είναι ένα δρόμο πιο πάνω. Υποθέτω εκ παραδρομής, λόγω της συναγωγής που βρίσκεται στην τελευταία.

  4. και για του λόγου το αληθές να και μια πρόσφατη φωτογραφία του Ορφανοτροφείου Αλλατίνι

    http://public.fotki.com/radamanth/architecture-in-the/multi-cultural/salonik-mother-of-israel/salonik/124200915943.html

    P.S. (keep up tha good work Abry…;-)

  5. Abravanel said

    Ουδείς άσφαλτος ! (που έλεγε σωστά η Λέϊδη Αντζελα)

    Ευχαριστώ και τους δύο !

  6. Errare humanum…asphaltare divinum ;-)

  7. Πολύ ενδιαφέρον ποστ αλλά θέλω να κάνω ένα άσχετο σχόλιο. Στο δεξιό μενού σου έχεις μία εικόνα κάποιου που φοράει μία παντιέρα του ΛΑΟΣ και έχει ένα μουστάκι σαν του Χίτλερ. Όσο γλειώδεις και αν είναι το κόμμα του Καρατζαφέρ Ναζιστές δεν είναι. Το όξύμωρο είναι ότι παρόλο που στην Ελλάδα δεν υπάρχουν, ευτυχώς, σημαντικά Νεοναζιστικά γρουπουσκούλια, δυστυχώς ο μέσος Έλληνας δεν έχει την απέχθεια που έχουν οι άλλοι Ευρωπαίοι για τους Ναζί. Αυτό είναι ένα ενδιαφέρον θέμα για ποστ αλλά δεν υπόσχωμαι ότι θα το γράψω μιας και η σχετική λίστα μου είναι πολύ μεγάλη…

    Άλλη μία παρατήρηση: ξέχασες και το alter ego του κόμματος του Καρατζαφέρ το κόμμα της Κανέλη, δηλαδή τους νεκρόφιλους του ΚΚΕ μιας και σε πάρα πολλά θέματα υπάρχει ταύτιση απόψεων σε αυτά τα δύο κόμματα.

  8. Abravanel said

    Θα συμφωνούσα μαζί σου πριν 6 μήνες αλλά η αθώωση Πλεύρη και το τι οδήγησε σε αυτήν με κάνουν να πιστεύω οτι ακραίοι αντισημίτες, ναζιστικής κοπής, διαθέτουν σοβαρά ερείσματα στην δομή εξουσίας.

    Συμφωνώ μερικώς για το ΚΚΕ με το οποίο έχω ασχοληθεί στο παρελθόν, βέβαια οφείλω να ομολογήσω οτι θεωρώ το ΛάΟΣ σημαντικά χειρότερο μιας και ο αντισημιτισμός του ΚΚΕ δεν είναι εξολοθρευτικός όπως αυτός της Χρυσής Αυγής/ΛάΟΣ. Αλλωστε αν δεις τα γεγονότα της Λάρισσας πριν λίγους μήνες θα δεις οτι πρωταγωνίστησε η Ακρα Αριστερά αλλά και η Ακρα Δεξιά. Για να είμαι όμως και ειλικρινής περισσότερο απογοητεύομαι από το ΚΚΕ και την Αριστερά παρά οργίζομαι, ακριβώς γιατί δυνητικά έχω «μάθει» να τους θεωρώ καλύτερους.

  9. Καλό πολύ καλό!!!!!!!!!!!

  10. φίλε μου Αμπραβανέλ: Αυτή ήταν και είναι η χαζομάρα μας ότι θεωρούμε το ΚΚΕ και γενικότερα την αριστερά (όπως αυτή εφαρμόζεται στην Ελλάδα και παλιότερα στην Ευρώπη)ως καλύτερη του ΛΑΟΣ σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

  11. Μπορείς να μου πεις αν υπάρχουν Εβραϊκά μνημεία στην Θεσσαλονίκη; Αν ναι μπορείς να μου πεις ποια και που είναι;
    Ευχαριστώ.

  12. Έχεις απόλυτο δίκαιο για τον Πλευρή αλλά συγκριτικά με την Ευρώπη το ΛΑΟΣ δεν είναι τόσο πολύ αντισημτικό. Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι είναι Ελληνικό κόμμα.

  13. theo said

    Θεοκρατικές προσπάθειες!
    Israeli Justice Minister Yaakov Neeman said on Tuesday that he intends to have the state gradually adopt Jewish religious law.
    http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1260181017325&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

  14. Abravanel said

    Αντίθετα, είναι ακραία αντισημιτικό αλλά ας το αφήσω εδώ.

    Εβραικά μνημεία στην Θεσσαλονίκη είναι πολλά και εξαρτάται από τον όρο που κάποιος δίνει στον όρο «εβραικά». Είναι κάτι που απλώς ανήκει σε εβραίους; Είναι κάτι που σχετίζεται με την εβραική ιστορία της πόλης; Η’ είναι κάτι που έφτιαξαν εβραίοι;

    Ενδεικτικά, με την επιφύλαξη οτι η απάντηση στις άνω ερωτήσεις, είναι ουσιαστική και εγώ δεν την έχω πρόχειρη:
    1. Βίλα Αλαττίνι (Νομαρχία)
    2. Συγκρότημα Ουζιέλ (κατοικίες)
    3. Βίλα Μορπουργο (γραφεία ΙΕΚ ;)
    4. Βίλα Μορδώχ (Πινακοθήκη)
    5. Καζα Μπιάνκα (κάτι με Βαλκάνια)
    6. Βίλα Μοδιάνο (ΜΙΕΤ)
    7. Οικία Σαλέμ (έρημο)
    8. Ματανώθ Λαεβιονίμ (νυν Δημοτικό ΙΚΘ)
    9. Ορφανοτροφείο Αλαττίνι (έρημο)
    10. Πρωην Συναγωγή Ιτάλια Γιασάν (έρημο)
    11. Συναγωγή Μοναστηριωτών (εν χρήση)
    12. Συναγωγή Γιαντ Λεζικαρόν (εν χρήση)
    13. Συναγωγή Σαλέμ και Οίκος Ευγηρίας Σαούλ Μοδιάνο (εν χρήση)
    14. Σχολή Καζές (Ορφανοτρ.Αγ.Στυλιανός)
    15. Σχολή Γκατένιο (Δημόσιο Δημοτικό)
    16. Αρχαίοι τάφοι του 2ου αιώνα ΚΕ στο χώρο του παλιού εβρ.νεκροταφείου στην Πανεπιστημιούπολη
    17. Ταφόπλακες σε όλη την πόλη (ΙΝ Αγ.Δημητρίου, Αγ.Σοφίας, Ροτόντα, Πανεπιστημιούπολη, Εθν.Αμύνης, Ολυμπιάδας και πολλές άλλες)
    18. Μνημείο Ολοκαυτώματος
    19. Νέο Εβρ.Νεκροταφείο
    20. Banque de Salonique (Στοά Μαλακοπής)
    21. Citè Saul (Στοά Σαούλ και συνέχεια επί Αγ.Μηνά)
    22. Αγορά Μοδιάνο
    23. Στοές Καράσσο και Πελοσώφ
    24. Εβρ.Μουσείο
    25. Κεντρικά Γραφεία ΙΚΘ

    Από εκεί και πέρα όλο το κέντρο είναι γεμάτο από εβραικά «Μέγαρα». Από τα Μέγαρα Μαλλάχ μέχρι ότι θες ολόκληρο το κέντρο είναι γεμάτο από εβραϊκά ονόματα – αν επισκεφτείς τον Ραδαμανθυ θα βρεις δεκάδες. Υπάρχουν επίσης σημεία στενά συνδεδεμένα με την εβραϊκή ιστορία, πχ η Πλ.Ελευθερίας, η ιδιωτική οικία Γιακοέλ στην Βελισσαρίου 40 όπου έστησε το αρχηγείο ο Μέρτεν και τα ΕςΕς, η Ιωνική Τράπεζα της Πλ.Ελευθερίας όπου έγινε η καταγραφή κ.α.

    Δεν συμπεριλαμβάνω κτίρια τα οποία έκτισαν εβραίοι αρχιτέκτονες ή άλλαξαν χρήση σε σημαντικό βαθμό όπως το Ολύμπιον του Ζακ Μωσσε, το Τελωνείο του Μοδιάνο ή το Φιξ πρώην Ολυμπος.

    Επίσης έχουμε τα μνημεία των ντονμέδων, (βίλες Καπαντζή, Γενί Τζαμί), που θα είχε ενδιαφέρον το που θα εντάσσονταν. Επίσης υπάρχουν πολλά σημεία τα οποία εμπλέκονται εβραίοι, χωρίς όμως να είναι εβραικά, όπως το σημείο της δολοφονίας του Βασ.Γεωργίου ή το Γιαχουντί Χαμάμ στα Λαδάδικα.

  15. Abravanel said

    Τεο συμφωνώ μαζί σου αλλά δεν έχει ακριβώς σχέση με το θέμα μας εδώ. :-)

  16. theo said

    Θα ήταν παράληψη να μην αναφέρουμε τον Raphaël Salem.

    Raphaël Salem was born in Saloniki, to Jewish parents of Spanish origin. His father, Emmanuel Salem, was a well known lawyer who dealt with international problems while his mother was Fortunée Salem. Raphaël was brought up in a truly international atmosphere for he lived in the Ottoman Empire, in a Jewish family who followed the Spanish traditions of their ancestors but spoke Italian and French at home. From this mixture of influences it is perhaps surprising that he attended an Italian school in Saloniki.
    In 1950 he was appointed Professor at MIT and also Professor at the University of Caen in France. He continued to split his time between the two countries until 1958 when he was appointed as Professor at the Sorbonne. He lived in Paris from that time on until his death.
    After Salem died his wife established an international prize for outstanding contributions to Fourier series.
    The list of those who have received the prize, first awarded in 1968, is impressive and testifies to the explosive activity in this area of mathematics.
    As to Salem’s personality.
    [Salem’s] intellectual brilliance attracted people, the more so that it was accompanied by personal charm and natural friendliness. He had a great sense of humour, a vivid way of speaking and was always interested in conversation. But he also had a warm personality and was sensitive to human hardships he extended [hospitality] easily and it was gladly accepted by his many friends.

    http://www.univ-rouen.fr/LMRS/

  17. η Βίλα Μοδιάνο, αυτό το εξαιρετικά κομψό art nouveaux παλάτι, σήμερα αποτελεί έδρα του Λαογραφικού Μουσείου Μακεδονίας [είναι αυτό που λένε το πλέον α-κατάλληλο μουσείο στον πλέον α-κατάλληλο χώρο].
    το ΜΙΕΤ στεγάζεται στο παλάτι του Donmeh Ahmet Kapanci, της γνωστής (και πάμπλουτης βεβαίως-βεβαίως) οικογένειας…

    Απο-κεί και πέρα όλα είναι θέμα ερμηνείας.
    τί είναι εβραϊκό μνημείο; αυτό που ανήκε, χτίστηκε από ή χτίστηκε για κάποιον πολίτη εβραϊκής καταγωγής (όπως το ορίζω αυθαίρετα εγώ π.χ.) ή ΜΟΝΟ ο χώρος ή το κτίσμα που συνδέονται κατά κάποιον τρόπο με την ιστορία της Κοινότητας?

    στην πρώτη περίπτωση μπορεί κανείς να εντάξει περίπου 100 κτήρια…
    στη δεύτερη περίπτωση πολύ λίγα πια, καθώς η πυρκαγιά του 1917, οι καταστροφές από τους Ναζί (1942-44), ο εργολαβικός οδοστρωτήρας της δεκαετίας του ’50 και του ’60 {μια από τις πολλές ατυχείς εμπνεύσεις του Καραμανλικού κράτους, η οποία οδήγησε στο σημερινό ξεχαρβάλωμα των ελληνικών πόλεων και στη γλυκιά όψη Καλκούτας που τις χαρακτηρίζει} οδήγησαν στη σημερινή εικόνα, όπου σχεδόν τίποτε δε θυμίζει το παρελθόν των επαρχιακών ελληνικών πόλεων, όπως της Θεσσαλονίκης…

    [ίσως και καλύτερα για πολλούς, καθώς έτσι όλες οι αναμνήσεις των ενοχλητικών γειτόνων (Τούρκων, Εβραίων, Αλβανών,Σλάβων και λοιπών…ανεπιθύμητων) πήγαν να συναντήσουν τα μνημεία και τα λοιπά τους ίχνη στον Κάτω Κόσμο…]

  18. […] στο Τι γλώσσα μιλάνε οι Εβραίοι στ…ραδάμανθυς στο Η τριλογία Σαλέμ: ο Εμμανουέλ …Nοσφερατος στο H Nύχτα των Κρυστάλλωνtheo στο Η […]

  19. Abravanel said

    theo ευχαριστώ – όπως βλέπεις με τον Ραφαέλ συμπληρώνεται η Τριλογία Σαλέμ που αφορά δυο κορυφαίες προσωπικότητες της Θεσσαλονίκης που ξεφεύγουν από τα πλαίσια της εβραϊκής κοινότητας.

    Εχεις δίκιο Ραδαμάνθυ, στην αρχή είχα γράψει την Βίλα Καπαντζή αλλά μετά την έσβησα σκεφτόμενος που θα μπορούσα να εντάξω τους ντονμέδες αλλά ξέχασα το ΜΙΕΤ. Οντως πάντως το θέμα του Λαογραφικού Μουσείου είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον: άραγε τι αφορά ένα, οποιοδήποτε, σύγχρονο ελληνικό λαογραφικό μουσείο; Αποκλειστικά η λαογραφία του σύγχρονου χριστιανού έλληνα; Βάζουμε και την λαογραφία των εβραίων ακόμα και αν δεν ήταν μέρος του ελληνικού κόσμου της εποχής; Και αν ναι, τότε δεν θα πρέπει να βάλουμε και τον τουρκικό; Τι σημειολογικά συμπεράσματα μπορούμε να βγάλουμε από την ένταξη ομάδων μη ξεκάθαρης συνείδησης όπως αυτές της Δυτ.Μακεδονίας αλλά όχι των εβραίων, όχι μόνο για τους εβραίους αλλά και την ίδια την εικόνα που έχουμε για τους εαυτούς μας ως έλληνες;

    Ενδιαφέροντες, για μένα τουλάχιστον, προβληματισμοί χωρίς να έχω γρήγορες απαντήσεις.

Leave a reply - Σχολιάστε νηφάλια